مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 30 مرداد ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

گردش به شرق

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت:گردش كشورهاي خليج‌فارس و توليدكننده عمده نفت به سمت چين و اتكاي بيشتر به آن نشان مي‌دهد، امريكا بيش از پيش در خطر از دست دادن نقش استراتژيك خود در همراه كردن كشورهاي اين منطقه براي نيل به اهداف سياسي و اقتصادي خود است و چين درصدد است با سرعت هر چه تمام‌تر آن هم در بحبوحه جنگ تجاري، جاي امريكا را در منطقه خليج‌فارس بگيرد. امريكا چندين دهه است كه مي‌خواهد بر مناسبات نفتي دنيا تاثيرگذار باشد و در اين راه نيز از هيچ كوششي دريغ نكرده است. اين كشور با افزايش توليد نفت شيل از 4 ميليون بشكه نفت به بيش از 10ميليون بشكه در كمتر از 6 سال توانست بالاتر از روسيه و عربستان بايستد و طبق پيش‌بيني كارشناسان انرژي تا پايان سال 2019 به عنوان توليد‌كننده بزرگ نفت لقب مي‌گيرد. با وجود اين بالا بودن قيمت‌هاي نفت خام، توليد نفت شيل را مقرون به صرفه نمي‌كند و براي اينكه امريكا بتواند بزرگ‌ترين صادركننده نفت شيل باقي بماند بايد قيمت‌هاي نفت خام به حدود 30 دلار برسد. قيمتي كه به مثابه هدفي است كه استفاده از هر ابزار سياستي را توجيه مي‌كند. سياست‌هاي امريكا در يك دهه گذشته حول محورهاي مختلفي چرخيد كه برآيند تمام‌شان، كاهش قيمت نفت در بازار بود تا ادامه توليد نفت شيل مقرون به صرفه باشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: سياست امريكا، انزواي ايران است كه باقي كشورها را نيز با اهرم فشار و تنبيه با خود همراه مي‌كند. اما ادامه يافتن واردات نفت ايران توسط چين كه مي‌تواند بر قيمت‌هاي نفت آن هم در آستانه انتخابات امريكا تاثير بگذارد، سياست‌هاي خصمانه امريكا در خصوص ايران را تضعيف مي‌كند. به خصوص اينكه چين درصدد خريد نفت ايران با ارزهايي جز دلار است. چندي پيش شبكه خبري سي‌ان‌بي‌سي در گزارشي اعلام كرد كه چين با ناديده گرفتن تحريم‌هاي امريكا مي‌تواند موفقيت كمپين فشار امريكا عليه تهران را به خطر بيندازد. اما پناه جستن چين به كشورهاي منطقه براي افزايش واردات نفت كم خطر و بدون چالش نخواهد بود. مخصوصا اينكه در بالاترين نقطه تنش با امريكا قرار دارد و با وجود ابهام درآينده رشد اقتصادي جهان، نياز دارد نفتش را تامين كند تا از مسير رشد و توسعه اقتصادي منحرف نشود. مهم‌ترين چالش چين، همراهي عربستان با امريكاست. عربستان بارها اعلام كرده كه امريكا را براي افزايش فشار به ايران همراهي مي‌كند و در سوي ديگر بارها نيز اعلام كرده كه اگر لازم باشد توليد و صادراتش را باز هم كاهش خواهد داد تا ميان عرضه و تقاضاي نفت تعادل برقرار كند. همراهي با امريكا به معني كاهش فروش نفت به چين است از سوي ديگر كاهش صادرات به معني گسيل مشتري‌هاي نفتش به ساير كشورهاست. هر چند كه طبق گزارش‌هاي سي‌ان‌بي‌سي، در يك سال اخير فروش نفت عربستان به چين دو برابر و امريكا كم شده است كه نشان‌دهنده اين موضوع است كه عربستان بر اين امر آگاه است كه كشورهاي شرق آسيا مشتري‌هاي به مراتب وفادارتري هستند كه مي‌تواند با استفاده از تقاضاي آنها قيمت‌ها را به تعادل برساند. چرخش عربستان به سمت چين نشان مي‌دهد كه سناريوي خروج اجباري ايران از بازار نفت و اميد به همراهي عربستان و امارات براي افزايش توليد و صادرات نفت، آن‌گونه كه مدنظر كاخ سفيد بود، اجرا نشد. اما عامل ديگر چرخش كشورهاي منطقه به چين، تمايل اين كشور به ايجاد ائتلافي براي تامين امنيت تنگه هرمز توسط خود كشورهاي منطقه است. نكته‌اي كه هم مي‌تواند نقش پكن در منطقه را افزايش دهد، هم‌راه نفت ايران به بازارهاي شرق آسيا را هموارتر و باقي كشورهاي منطقه را با خود همراه كند. در واقع پكن با تمايل به ايجاد ائتلافي امنيتي در تنگه هرمز مخالفت خود را با حضور كشورهايي مانند انگليس و امريكا اعلام كرد. به‌طور كلي افزايش نقش چين در منطقه و چرخش كشورها به سمت پكن، آن هم در شرايطي كه نقطه مقابل سياست‌هاي امريكا را دنبال مي‌كند‌، نمايانگر گردش منطقه به شرق آسيا و عدم اعتماد به امريكاست.

رتبه‌بندی دارندگان رکورد رشد تولید نفت و گاز 

دنیای اقتصاد در گزارشی نوشت: شرکت گازپروم روسیه در بیش از پنج سال گذشته بالاترین رشد تولید را در میان شرکت‌های تولیدکننده انرژی جهان داشته است. به گزارش رویترز، شرکت ریستادانرژی با بررسی تولید تمامی شرکت‌های تولید و اکتشاف جهان به رتبه‌بندی آنها بر مبنای رشد تولید از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ پرداخت و براساس این رتبه‌بندی، گازپروم در رده نخست قرار گرفت و پس از آن تولیدکنندگان گاز شیل در آمریکا و چین قرار گرفتند؛ در‌حالی‌که شرکت BP نیز در میان سایر غول‌های نفتی بالاتر ایستاد. منابع موجود در خشکی، خواه مرسوم یا غیرمرسوم، بزرگ‌ترین منبع رشد بودند.

  • لندن در میانه کشمکش واشنگتن و بروکسل بر سر ایران ( تعادل )
  • گریس 1 در آبهای آزاد به سمت ایران می آید ( آفتاب اقتصادی )
  • از کودتا تا تحریم ( فرصت امروز )
  • ارتقای صنعت نفت ایران با مشارکت بخش خصوصی ( اسکناس )
  • فروش نفت ایران توسط هیچ نهاد بین المللی تحریم نشده است ( اقتصاد ملی )
  • افزایش 50 درصدی تولید در پالایشگاه گاز ایلام ( مناقصه و مزایده )

 

(بازدید 13,434 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx