مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲7 مرداد ۱۳۹۸

روزنامه در تلویزیون

کوه یخ در بازار نفت

روزنامه ایران در گزارشی نوشت: تازه‌ترین گزارش ماهانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام نشان می‌دهد که با وجود کاهش تولیدپی در پی این سازمان، همچنان چشم‌انداز بازار جهانی نفت خام منفی است. به طوری که برای سال 2020 میلادی نیز مازاد عرضه نفت خام متصور شد. به‌گزارش «ایران»، اوپک در گزارش ماه اوت خود، به میزان 40 هزار بشکه در روز نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال 2019 را کاهش داده و اعلام کرده است که بازار در سال 2020 با اندکی مازاد عرضه مواجه می‌شود. کند شدن روند رشد اقتصادهای جهانی در بحبوحه اختلافات تجاری امریکا و چین و برگزیت و کندی رشد تقاضا برای نفت که دست در کاهش قیمت نفت دارند، ممکن است زمینه را برای تداوم سیاست محدودیت عرضه توسط اوپک و متحدانش به منظور تقویت قیمت‌ها فراهم کنند.در روزهای اخیر هم تعدادی از مقامات نفتی کشورهای عضو این سازمان برای همکاری‌های بیشتر اعلام آمادگی کرده‌اند. برای مثال خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان در توئیتی گفت: «با همتای روس خود درباره بازار‌های نفت گفت‌وگو و تأکید کردم که به پایبندی به کاهش تولید نفت تا پایان ۳ ماهه ابتدای سال 2020 ادامه می‌دهیم.

در ادامه گزارش روزنامه ایران آمده: اوپک گزارش می‌دهد که تولید این گروه در ژوییه (تیر-مرداد)به میزان ۲۴۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۲۹.۶۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.این روند کاهشی از سال 2017 تاکنون ادامه داشته و طی سه سال گذشته سهم اوپک از بازار نفت حدود یک و نیم میلیون بشکه کاهش یافته است، تحلیلگران افزایش تولید شیل اویل(نفت‌های رسوبی) و حضور نفت امریکا را به‌عنوان یک عامل مهم در کاهش سهم اوپک از بازار جهانی عنوان می‌کنند. برخی از تحلیلگران براین باورند که روند کاهش سهم اوپک در بازار با توجه تغییرات سطح تولید و صادرات نفت امریکا بواسطه استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه استخراج ادامه خواهد داشت به‌طوری که به سطح 18 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی می‌رسد، از این‌رو ازافزایش سهم و حضور نفت امریکا در بازار نفت به‌عنوان یک کوه یخی که بخشی از آن پیدا شده، یاد می‌شود.

مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌های نفتی

روزنامه تعادل نوشت : شرکت‌های نفتی و گازی جزو پیشتازان بخش CSR هستند. این موضوع حداقل به دلیل این است که اثرات منفی زیاد فعالیت‌های نفتی، به‌راحتی آشکار است و همواره از طرف افراد بومی و جامعه اعتراض‌هایی به این موضوع صورت گرفته است. این مساله با مروری بر اخبار عمومی نقاط مختلف دنیا، به‌راحتی قابل درک است. همچنین به نظر می‌رسد شرکت‌های نفتی، برای مدیریت روابط‌شان به جامعه بیشتر از سایر صنایع، تحت فشار باشند. عملیات تولید نفت می‌تواند اثرات نامطلوبی بر محیط زیست بگذارد. مانند نشت نفت از خطوط یا آلودگی هوا ناشی از فوران گاز در حین انتقال نفت. افزون بر این، نفتکش‌ها معمولا هنگام تخلیه، مقداری نفت را وارد دریا می‌کنند.پالایشگاه‌ها هم مواردی نظیر آب آلوده به تفاله نفتی، فاضلاب یا آلودگی هوا را ایجاد می‌کنند، همچنین باید گفت که شرکت‌های نفتی در مقایسه با سایر صنایع، با گروه‌های محلی در تعامل بیشتری هستند. مواردی از این دست شاید دلایل اصلی پیشتازی شرکت‌های نفتی در بخش CSR باشد. در این میان شرک‌های «رویال داچ شل» و «بریتیش پترولیوم» به عنوان پیشگامان عرصه CSR در دنیا شناخته می‌شوند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده: باید توجه داشت که گسترش ابعاد فعالیت شرکت‌های نفتی در بخش CSR به موازات افزایش انتظارات جوامع از آنها، در برخی موارد، حتی آنها را به این سمت سوق داده است که به اقدام‌های مشارکتی با رقبایشان در جهت انجام مسوولیت‌های اجتماعی دست بزنند.به هر حال، آنچه مهم است اینکه امروزه بخش CSR بخش جدایی‌ناپذیری از فعالیت‌ها و برنامه‌های شرکت‌های چندملیتی نفتی شده است. در ادامه مرور مختصری بر برخی تجربیات شرکت‌های بین‌المللی نفتی در بخش CSR آمده است.

  • اقتصاد تحمل شوک قیمت سوخت را ندارد ( اقتصاد برتر )
  • بی اعتنا به اوپک ( اقتصاد سرآمد )
  • چشم انداز منفی برای بازار نفت تا پایان 2019 ( ابرار اقتصادی )
  • تاکید وزیر نفت بر توسعه فناورانه 20 میدان نفت و گاز ( اقتصاد ملی )
  • تلاش برای بهبود تولید میادین نفتی ( تجارت )
  • جایگاه تاثیر گذار صنعت پتروشیمی در اقتصاد ( تفاهم )
  • تولید نفت اوپک 250 هزار بشکه کاهش یافت (ثروت)

 

(بازدید 13,396 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx