حواشی صادرات نفت ایران به چین – اختصاصی

در حالی که آمریکا تلاش گسترده‌ای دارد تا با به صفر رساندن میزان صادرات نفت ایران فشار گسترده‌ای بر تهران وارد کند، چین در بحبوحه جنگ تجاری‌اش با آمریکا این امکان را دارد تا با افزایش میزان واردات نفتی از تهران، سیاست واشنگتن را خنثی کند.

دو گزارش در این هفته منتشر شد که بسیار محل توجه هستند چرا که دقیقه در بحبوحه فشار مقام‌های سیاسی در تهران بر مقام‌های چینی بر خرید هر چه بیشتر نفت ایرانی، می‌تواند بر قیمت نفت نیز تاثیر قابل توجهی بگذارد. نخست، رویترز در گزارشی متذکر شده است که چین واردات نفت از ایران را در ماه جولای برای دومین ماه بعد از اتمام لغو معافیت‌های آمریکا ادامه داده است. هر چند مقدار این خرید نسبت به قبل بسیار کمتر شده است. طبق اطلاعات شرکت‌هایی که حمل و نقل نفتکش‌ها را ردیابی می‌کنند، ماه گذشته چیزی حدود ۴٫۴ تا ۱۱ میلیون بشکه نفت خام ایران وارد چین شده است. به این ترتیب می‌توان گفت ۱۴۲ هزار تا ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران برای چین ارسال شده است. سقف میزان نفت صادراتی ایران به چین نشان می‌دهد که تهران با وجود تحریم‌هایی که وجود دارد، نیمی از صادرات گذشته‌اش را همچنان به چین می‌رساند

دومین گزارش را سی ان بی سی منتشر کرده است که بر اساس آن، قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت در صورت خرید نفت ایران توسط چین سقوط می‌کند. بانک آمریکایی مریل لینچ هشدار داد اگر چین خرید نفت از ایران را افزایش دهد، قیمت نفت احتمالاً به ۳۰ دلار در هر بشکه می‌رسد. این گزارش می‌افزاید که پکن می‌تواند با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، سیاست خارجی واشنگتن را تضعیف کند. در حال حاضر دولت ترامپ تخمین می‌زند که ۵۰ تا ۷۰ درصد صادرات نفت ایران به چین می‌رود و حدود ۳۰ درصد آن هم به سوریه فرستاده می‌شود. از آنجا که نفتکش گریس ۱ متعلق به ایران در جبل‌الطارق در ماه گذشته از سوی بریتانیا توقیف شد می‌توان گفت که آمریکا و بریتانیا به سختی در حال رصد تجارت ایران با سوریه هستند. حیات اقتصادی ایران به صادرات نفت به چین وابسته است؛ کشوری که قدرت لازم برای تضعیف تحریم‌های آمریکا را دارد. معاون رئیس‌جمهوری ایران ماه گذشته در جریان دیدار با یک هیات دیپلماتیک چینی از پکن و کشورهای «دوست» خواست تا خرید نفت خام ایران را افزایش دهند. جهانگیری در ملاقات با سانگ تائو، دیپلمات ارشد چینی گفت: «اگرچه اطلاع داریم که کشورهای دوست مانند چین با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند ولی از آنها انتظار داریم در خرید نفت از ایران فعال‌تر باشد.» واردات نفت خام چین از ایران طی تابستان سال جاری کاهش یافت. در واقع این واردات در ژوئن سال جاری نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افت داشته است. ولی اگر پکن تصمیم بگیرد این روند را برعکس کند و واردات نفت از ایران را افزایش دهد، می‌تواند بی‌ثباتی شدیدی در بازارهای جهانی نفت پدید آورد. وزارت اقتصاد چین تهدید کرده در پاسخ به وضع ۱۰ درصد عوارض بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالاهای چینی اقدامات تلافی‌جویانه‌ای در پیش خواهد گرفت.

 

(بازدید 13,396 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx