فجایع نفتی – اختصاصی

رسوایی‌ها و فجایع بزرگ نفتی در جهان (قسمت اول)

چه چیزی جهان را بیش‌تر از نفت و قدرت دلار برانگیخته می‌کند؟ هیچ چیز. با وجود تمام پول‌هایی که کمپانی‌های نفتی تولید می‌کنند، معاملات آن‌ها می‌تواند به اندازه خود نفت آلوده شود. نفت یک ضرورت پر از رازهای کوچک کثیف است که در طول بیش از یک قرن از امور خارجه تا رسوایی‌های بین‌المللی بین شرکت‌های نفتی و سیاستمداران رده بالا را در بر گرفته است.

پول می‌تواند باعث فساد و طمع شود و جهان نفت پر است از هر سه این‌ها. از سوی دیگر این صنعت مخصوصا در بخش فراساحلی مخاطرات شدید و شرایط خاصی دارد، همراه شدن این شرایط با خطاهای عمدی و غیر عمدی انسانی و البته طمع کسب سود بیشتر نیز تا به امروز منجر به فجایای طبیعی زیادی شده و خواهد شد. در ادامه این گزارش چند تا از بزرگترین رسوایی‌های نفتی را باهم مرور خواهیم کرد. این رسوایی‌ها به شما چشم‌انداز جدیدی می‌دهد تا دفعه بعدی که در حال پر کردن باک بنزین هامر خود هستید بار دیگر فکر کنید که چه چیزی به خودروی شما قدرت می‌دهد. گرچه تعداد و تنوع این رسوایی‌ها زیاد است در این گزارش و شماره‌های بعدی آن تعدادی از مشهورترین و مخرب‌ترین آن‌ها را به شما می‌کنیم. رسوایی ذخایر نفت یا رسوایی الک هیلز این فساد مشهور نفتی بیش‌تر به عنوان رسوایی گنبد چای شناخته می شود. این رسوایی در دهه ۱۹۲۰ رخ داد و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پر منفعت‌ترین رسوایی‌های تاریخ آمریکا شناخته می‌شود. اجاره اعتباری مخفیانه ذخایر نفتی فدرال در وایومینگ .گنبد قوری چای- Tea Pot Dome و کالیفرنیا (الک هیلز و بویینا ویستا هیلز )

این رسوایی در دوران کوتاه ریاست‌جمهوری وارن جی.هاردینگ رخ داد. هاردینگ نظارت بر ذخائر نفت را در سال ۱۹۲۱ به وزارت کشور منتقل کرد. این زمانی بود که وزیر کشور، آلبرت بیکن هال، برای دسترسی خصوصی به ذخائر نفتی نیروی دریایی، به صورت غیرقانونی و مخفیانه رشوه دریافت می‌کرد. این رشوه از سوی کمپانی‌های مشهوری همچون شرکت نفت ماموت و شرکت نفت پان آمریکن می‌آمد و در نتیجه هال تبدیل به اولین عضو کابینه‌ای شد که به زندان رفته بود. برخی این رسوایی را بزرگترین رسوایی تاریخ آمریکا پیش از واترگیت می‌دانند. نشت نفت در کویت کویت نقش بزرگی در تولید نفت دارد و نیروی نظامی عراق با آگاهی به این موضوع بود که ۶۰۵ چاه از چاه‌های نفت این کشور را به آتش کشید. قطعا این موضوع باعث شد تا شرکت‌های نفتی میلیون‌ها دلار از هدر رفت نفت متضرر شوند اما بدتر از آن خسارت بزرگ زیست محیطی ناشی از این اتفاق بود. ۴۲ میلیون گالون نفت به آب‌های کویت نشت کرد.

نشت نفت جنگ خلیج به عنوان یکی از بزرگترین نشتی‌ها در تاریخ شناخته می‌شود. این اتفاق از ۱۶ ژوئن ۱۹۶۱ تا ۶ نوامبر همان سال ادامه داشت و ۶۰ مایل از سواحل خلیج فارس به صورت یک‌دست با نفت پوشیده شد. در طول فوریه تا آپریل که فازها بدون کنترل در آتش بودند، روزانه حدود ۷۰ تا ۱۰۰ متر مکعب گاز می‌سوخت. پاکسازی گفته می‌شود این سوختن‌ها بین ۲ تا ۵ سال ادامه داشتند. برخی تخمین زده بودند برای پاکسازی کامل دهه‌ها زمان لازم است. اما با استفاده از ۲۰۰ مرداب، یک میلیون گالون آب دریا و کمک بیش از ۳۵ کشور اوضاع منطقه پس از ۱۲ ماه به شرایط پس از جنگ بازگشت. فاجعه آن‌طور که تصور می‌شد پیش نرفت. حتی با وجود تاخیر برای پاکسازی به دلیل جنگ، کمک خارجی پاکسازی را ممکن کرد. استخرهایی در صحرا توسط شهروندان آمریکایی و هلندی ساخته شد و نفت جدا شده از آب را در آن ذخیره کردند.

(بازدید 13,567 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx