مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲5 تیر ۱۳۹۸

رتبه اول ایران در یارانه‌ کور

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان ” رتبه اول ایران در یارانه‌ کور” نوشت: آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی از اختصاص یارانه به سوخت‌های فسیلی نشان می‌دهد ایران با پرداخت بیش از ۶۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بیشترین یارانه انرژی را در جهان پرداخت کرده است. این آمار همچنین گویای آن است که میزان یارانه اختصاصی به مشتقات نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در کشور جهش ۶۲ درصدی را تجربه کرده و ایران با جا گذاشتن عربستان در سال گذشته میلادی به جایگاه اول پرداخت یارانه کور رسیده است. افزایش قیمت‌های جهانی در کنار ثبات قیمت‌های داخلی و افزایش نرخ ارز سه عامل جهش یارانه‌ای ایران بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده: به دنبال تثبیت قیمت حامل‌های انرژی در ایران ظرف سال‌های گذشته، میزان یارانه اختصاصی در کشور مدام در حال افزایش بوده است. ایران در سال ۲۰۱۷ با پشت سر گذاشتن چین، رکورددار پرداخت یارانه انرژی در جهان شد. در سال گذشته میلادی نیز ایران با حفظ این جایگاه فاصله خود را از این کشور افزایش داده است. در واقع در حالی به‌طور متوسط رشد یارانه انرژی در کل جهان حدود ۳۳ درصد بوده که در ایران این رقم به بیش از ۴۲ درصد رسیده است. علاوه بر این ایران در این سال با اختصاص بیش از ۶۹ میلیارد دلار بیش از ۱۶ درصد از کل یارانه پرداختی به مصرف انرژی در جهان را به خود اختصاص داده است. این میزان پرداخت یارانه پنهان برای مصرف انرژی‌های فسیلی در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی اوپک، کل درآمد ایران از صادرات نفت، گاز و مشتقات آن در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰ میلیارد دلار بوده است، بنابراین درصورتی که یارانه انرژی پرداخت نمی‌شد می‌توانست به صادرات اختصاص پیدا کند و درآمدهای نفتی کشور بیش از دو برابر می‎شد…علاوه بر این، داده‌های آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد، میزان یارانه انرژی پرداختی در ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵ درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین با تقسیم رقم یارانه انرژی به کل جمعیت کشور، متوسط یارانه انرژی پرداختی به هر فرد در سال ۲۰۱۸ حدود ۸۴۴ دلار معادل بیش از ۱۰ میلیون تومان بوده است. این در حالی است که برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد که یارانه انرژی دهک اول جامعه ۷ برابر یارانه انرژی پایین‌ترین دهک است.

کشتی‌های انگلیسی از ترس توقیف به تنگه هرمز نزدیک نمی‌شوند

کیهان نوشت: بعد از تهدیدهای تلویحی و صریح تهران مبنی بر این‌که دزدی دریایی انگلیسی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند، تازه دردسرهای این «اقدام احمقانه » (به بیان روحانی، رئیس‌جمهور ) برای انگلیسی‌ها شروع شد. چنان‌که مقامات ایرانی هم هشدار داده بودند، اقدام لندن امنیت عبور و مرور دریایی را به خطر انداخته و برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ناامنی دریانوردی زودتر از آن‌چه که انگلیس تصور می‌کرد، دامن‌گیر خود این کشور شده است.

در جای دیگری از گزارش کیهان آمده: به گزارش مشرق روز پنج‌شنبه نیز برخی گزارش‌ها ادعا کردند که بریتیش هریتیج هنگام خروج از تنگه هرمز توسط پنج شناور مسلح سپاه پاسداران محاصره شده است و این شناورها به نفتکش انگلیسی دستور داده‌اند تا در آب‌های ایران متوقف شود. گرچه روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ادعای تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج ‌فارس را تکذیب کرد اما سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام گمنام آمریکایی مدعی شد که ناوچه مونتروز که بریتیش هریتیج را اسکورت می‌کرده سلاح‌هایش را به سوی قایق‌های سپاه هدف گرفته و آنها را از نفتکش دور کرده است.سی‌ان‌ان حتی مدعی شد وزارت دفاع آمریکا توسط یکی از پرنده‌های خود (احتمالاً یک هلیکوپتر) فیلم این اتفاق را هم ضبط کرده، اما هنوز این فیلم را منتشر نکرده است.

هنوز مشخص نیست که روزنامه کیهان با وجود تکذیب‌های مکرر مقامات رسمی ادعاهای بی‌اساس برخی رسانه‌های بیگانه،چرا و با چه انگیزه‌ای نسبت به انتشار اینگونه اخبار اقدام می‌کند؟

تاکید ایران بر ادامه صادرات نفت در هر شرایطی (اقتصاد ملی)

تداوم صادرات نفت ایران در هر شرایطی (جهان اقتصاد)

بازپرداخت سرمایه گذاری مردم در پروژه های نفتی تضمین می شود (مناقصه مزایده)

کره جنوبی جایگزین مو‍ثری برای نفت ایران پیدا نکرد (ثروت)

تاکید ایران بر ادامه صادرات نفت در هر شرایطی (صبح اقتصاد)

 

(بازدید 14,039 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx