شیر گران، بنزین ارزان…

بچه‌های ایران چرا جای نوشیدن شیر باید دود بنزین استشمام کنند؟ «ANG» راهکار دانشمندان جوان پالایش و پخش برای مهار غول بنزین ایران

چرا با وجود ثبت رکورد جدید تولید بنزین در پالایشگاه‌ها و به ویژه ستاره خلیج فارس تاکنون موفق به صادرات اولین محموله این فرآورده نفتی نشده‌ایم؟ روزانه چند میلیارد تومان بودجه صرف یارانه مصرف بنزین می‌شود؟ چرا شیر گران شد اما بنزین ارزان مانده است؟ چرا قیمت یک لیتر شیر 5000 تومان می‌شود اما بنزین همان 1000 تومان می‌ماند؟ قرار است بچه‌های ایران جای شیر، دود و آلودگی بنزین استشمام کنند؟ تاکنون محاسبه شده که انتشار خبر سهمیه‌بندی بنزین چقدر هزینه برای کشور داشته است؟ آیا می‌دانید خادم کیست و به چه کسی خائن می‌گویند؟

اقتصاددانان می‌گویند، اقتصاد علم آمار است و آمارها هیچ وقت دروغ نمی‌گویند، امروز، روز مناسبی برای یک حساب و کتاب ساده است، اگر دوماه قبل انتشار خبر آغاز زمان سهمیه‌بندی بنزین به بیرون درز پیدا نمی‌کرد، با سهمیه‌بندی، در بدترین سناریو متوسط مصرف این فرآورده نفتی روزانه 10 درصد کاهش می‌یافت که این معادل مصرف روزانه 9 تا 10 میلیون لیتر در روز بود و اگر هزینه تولید، انتقال و توزیع یک لیتر بنزین را 50 سنت در نظر بگیریم با اجرای سهمیه‌بندی بنزین روزانه حدود پنج میلیون دلار، ماهانه 150 میلیون دلار و سالانه حدود یک میلیارد و 800 میلیون دلار صرفه‌جویی حاصل شده بود.

با شکست طرح سهمیه‌بندی بنزین و سه قفله شدن این طرح ملی از سوی نمایندگانی که تصور می‌کنند که با تثبیت قیمت بنزین می‌توانند دوباره مهمان خانه ملت شوند، دولت آسان ترین گزینه را برای جبران کسری بودجه انتخاب کرد، دست گذاشت روی قیمت شیر و لبنیات و یک شبه قیمت اساسی‌ترین کالای خانوارهای ایرانی 25 درصد گران شد. می‌گویند ایران جهان سوم نیست اما در کشوری که انتشار بی موقع خبر سهمیه‌بندی در رسانه‌ها مانع افزایش قیمت بنزین می‌شوند تا خودروسواران هوا را بیشتر آلوده کنند و در طرف دیگر شیر را گران می‌کنند، اسم این کشور را باید در حال توسعه یا پیشرفته گذاشت؟

در بحبوحه انتشار خبر سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، عده‌ای هم رفتند در رسانه ملی و در مخالفت افزایش قیمت بنزین، گفتند: «در کشوری که حقوق‌ها ریالی است کی گفته که قیمت بنزین باید بین‌المللی باشد؟» اما این عده زمانی که قیمت شیر در کشور شبانه 25 درصد گران شد روزه سکوت گرفتند و البته شانس هم یار آنها بود و با افشای زمان سهمیه‌بندی بنزین در رسانه‌ها، مانع این افزایش قیمت شدند تا دولت سراغ گرانی قیمت شیر برود، در این کشور همه مخالف افزایش قیمت بنزین هستند اما حتی یک مخالف پیدا نمی‌کنید که به افزایش قیمت لبنیات اعتراض کند و باز باید سوال کنیم خادم کیست و خائن به چه کسانی می‌گویند؟

 

همزمان با مرور این تحولات تلخ، در آخرین روز برگزاری نمایشگاه نفت تهران، قراردادی در حاشیه این نمایشگاه امضا شد که در هیاهوهای اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین گم شد، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قراردادی با منظور توسعه فن‌آوری ANG با پژوهشگاه صنعت نفت امضا کرد، قراردادی که اگر اجرایی شود می‌تواند دست کم برای یک دوره کوتاه جهش مصرف بنزین و به تبع آن افزایش آلودگی و آلایندگی در کلانشهرها را کاهش دهد و چه بسا با افزایش تقاضا برای CNG مانع افزایش بیشتر قیمت شیر و لبنیات در این کشور شود.

بعد از بهره‌برداری از سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و افزایش ظرفیت تولید بنزین به بیش از 105 میلیون لیتر در روز، مدیران پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که به دلیل انتشار یک خبر بچه‌گانه از اجرای سهمیه بندی و اصلاح قیمت بنزین به‌عنوان عاملی که می‌توانست ترمز رشد افسارگسیخته این فرآورده استراتژیک نفتی را بکشد، شوکه شدند، بر روی افزایش تقاضای مصرف CNG دست گذاشته و تلاش می‌کنند با توسعه فن آوری ANG زمینه برای تحقق این هدف متعالی فراهم کنند.

(بازدید 14,123 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx