روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 20 تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

ورود درآمد صادرات بنزین به بودجه

مدیریت مصرف بنزین

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «درآمدهای صادراتی بنزین وارد بودجه می‌شود» نوشت: امیروکیل‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما با تأیید خبر صادرات بنزین اذعان می‌کند: «صادرات در حال انجام است و برای افزایش حجم آن تلاش می‌کنیم.» مقاصد صادراتی و همین‌طور میزان صادرات در شرایط فعلی محرمانه است؛ اما شنیده می‌شود که تاکنون کمتر از 100 هزار تن بنزین و احتمالا به کشورهای منطقه صادر شده است؛ یعنی کمتر از 100 میلیون لیتر. آنچه کمک می‌کند تا ایران از سمت خام‌فروشی به فروش فرآورده‌ها و محصولات نفتی پیش برود؛ افزایش ظرفیت پالایشی و از آن مهمتر مدیریت مصرف داخلی است. این موضوع در شرایط تحریم برای کشور درآمد ارزی ایجاد خواهد کرد… در روزهای اخیر وزیر نفت تأکید کرد که به‌منظور مهار عرضه خارج از شبکه و جلوگیری از قاچاق، تا اواخر مردادماه استفاده از کارت هوشمند سوخت شخصی اجباری می‌شود. بیژن زنگنه می‌گوید که وزارت نفت با دستور رئیس‌جمهوری، در حال پیگیری این موضوع است و در این برنامه تنها سوخت‌گیری بنزین با کارت‌سوخت دیده شده و سهمیه‌بندی بنزین موضوع دیگری است. هم‌اکنون متوسط میزان مصرف بنزین کشور حدود 94 میلیون لیتر در روز است. اما رکوردهای فراتر از 135 میلیون لیتر در روز را نیز در کارنامه آن می‌توان ملاحظه کرد که زنگ خطری جدی است.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: مدیریت مصرف بنزین و همین‌طور صادرات این فرآورده نفتی مورد توجه مجلس شورای اسلامی نیز هست. به طوری که اسد‌الله قره‌خانی آلوستانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به خبرنگار ما توضیح می‌دهد: «پیش‌بینی می‌شد که امسال صادرات بنزین کشور برای اولین بار در طول تاریخ صنعت نفت آغاز شود. چراکه در این دولت سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار شده و جهشی در تولید بنزین کشور رخ داده است. اما باید مصرف را مدیریت کرد که ایران دیگر از فاز صادر‌کننده یک کالای استراتژیک وارد فاز واردکننده آن کالا نشود.».قره خانی با اشاره به اینکه صادرات بنزین برای ما ارزآوری خواهد داشت و به اقتصاد کشور کمک خواهد کرد، می‌گوید: «درآمدهای این بخش وارد خزانه می‌شود و قطعا مکانیسم مدنظر برای آن مشابه درآمدهای حاصل از صادرات سایر فرآورده‌های نفتی خواهد بود.» این نماینده مجلس ادامه می‌دهد: «کارت سوخت می‌تواند به مدیریت مصرف از طریق ایجاد جو روانی مثبت و جلوگیری از قاچاق بنزین کمک کند. ضمن آنکه پایش شبکه با استفاده از کارت سوخت آسان خواهد شد و بر اساس آن می‌توان برای افزایش صادرات برنامه‌ریزی کرد.»

افزایش ظرفیت تولید نفت

روزنامه تعادل در گزارشی با عنوان افزایش ظرفیت تولید نفت نوشت: با راه‌اندازی پروژه‌های ازدیاد برداشت، ظرفیت تولید نفت خام ایران تا پاییز امسال بالا می‌رود. ایران در چند سال اخیر پروژه‌های مختلفی را برای استفاده از روش‌هایی چون EOR و IOR برای بالا بردن ظرفیت تولید نفت خام به وی‍ژه با تمرکز بر میدان‌های مشترک تعریف کرده است. شنیده‌ها از این حاکی است که از طرح‌های خلاقانه دانشجویی هم در این زمینه استقبال می‌شود.دیروز معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از افزایش توان تولید نفت تا ۲ ماه آینده خبرداد.رضا دهقان معاون امور توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در آیین امضای قرارداد سفارش لوله‌های جداری و مغزی مورد نیاز طرح‌های توسعه میدان‌های رامشیر و منصوری گفت: این قرارداد نشان از وفاق و توانایی‌های داخلی در شرایط کنونی کشور دارد و گواه این موضوع است که چرخ صنعت متوقف نیست و ما در هر شرایطی کارمان را پیش می‌بریم.وی با اشاره به طرح بزرگ نگهداشت و ازدیاد برداشت در ۳۳ میدان که قرار بود در قالب الگوی جدید قرارداد‌های نفتی اجرایی شود، تصریح کرد: از مرحله‌ای به بعد به این نتیجه رسیدیم که نباید منتظر این قرارداد‌ها باشیم و به همین دلیل طرح‌هایی را به شکل موازی با الگوی جدید قرارداد‌های نفتی آغاز کردیم و حالا که این قرارداد‌ها در شرایط تحریم با مشکل روبرو شده، همین قرارداد‌های موازی برای ما مانده است.

  • رشد 10 برابری بیمه نفتکش‌ها (اقتصاد سرآمد)
  • 8ساعت با وزیر نفت عربستان دعوا کردیم (کسب و کار)
  • افزایش 280 هزار بشکه‌ای برداشت نفت (اقتصاد ملی)
  • مطالبات پیمانکاران برقی با نفت تسویه می شود (مناقصه مزایده)
  • حمایت از سیاست دو نرخی شدن قیمت بنزین (مواجهه اقتصادی)
  • اطلاعات صادرات نفت اطلاعات جنگی است (شروع)
  • امضای 10 قرار افزایش توان تولید نفت (صبح اقتصاد)
  • صعود طلای سیاه از نردبام توفان مکزیکو (تعادل)
(بازدید 13,941 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx