اقدام بریتانیا در توقیف نفتکش ایرانی یک راهزنی است

دکتر ظریف: اقدام اخیر انگلیس نقض تعهد اروپا نسبت به برجام است

پیشنهادی در خصوص مبادله نفتکش با نازنین زاغری مطرح نشده

پول نداریم فیلم تبلیغاتی بسازیم!

مذاکره تحت فشار امکان‌پذیر نیست

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: تا کنون پیشنهادی از سوی بریتانیا مبنی بر مبادله نازنین زاغری با نفت‌کش حامل نفت ایران مطرح نشده است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهادات فرانسه در خصوص حفظ برجام اظهار کرد: مشاور آقای مکرون سحرگاه امروز وارد کشور شده و قرار است بعد از ظهر با او ملاقاتی داشته باشم به همین دلیل هنوز نمی‌دانیم قصد طرح چه مواضعی و پیشنهاداتی را دارد.

وی با تاکید بر این که موضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً مشخص است؛ افزود: ایران براساس برجام عمل کرده است و در حال حاضر این اروپایی‌ها هستند که با دو مشکل مواجه هستند مشکل اول آنها این است که آمادگی ندارند تا برای تأمین امنیت خودشان هزینه کنند و مشکل دوم و اصلی تر آنها آمریکایی‌ها هستند که از برجام خارج شده‌اند.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران صریح است و هیچ گاه مذاکره تحت فشار امکان‌پذیر نیست؛ طرف مقابل باید فشارهای خود و همچنین جنگ و تروریسم اقتصادی که علیه مردم ایران به راه انداخته را متوقف کنند؛ بعد از این اتفاقات می‌شد برای اجرای برجام صحبت کرد.

ظریف در پاسخ به پرسش دیگری درباره موضوع جلسه امروز شورای حکام گفت: خیلی جالب است کشوری که برجام را نقض کرده، برای اقدامی که در داخل برجام است و هیچ ارتباطی به پادمان و پروتکل الحاقی ندارد، درخواست جلسه شورای حکام را مطرح کرده است.

وی تاکید کرد: شورای حکام موضوعیتی در این زمینه ندارد و فقط در حوزه برجام فقط باید از آژانس گزارش بگیرد.

وزیر امور خارجه در ادامه در پاسخ به پرسش درباره تهدید برخی منابع غربی در خصوص احتمال عملیاتی کردن مکانیزم ماشه در برجام با تاکید بر این که مکانیزم ماشه قابل عملیاتی شدن نیست خاطر نشان کرد: برجام یک سازوکار دارد و این سازوکار برای آن است که مانع نقض تعهدات طرفین شود وقتی برجام نقض شد ایران نیز آن سازوکار را عملیاتی کرد که من در این زمینه پیش و پس از خروج آمریکا از برجام ۵ نامه به خانم موگرینی نوشتم.

وی با بیان این که سازوکار ماده ۳۶ برجام رسماً عملیاتی شده و جلسات کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونین وزرا و با فاصله کمی بعد از آن در سطح وزرا برگزار شد، اظهار کرد: طی این جلسات وزرای خارجه عضو برجام ۱۱ تعهد به ایران دادند. اما تاکنون حتی یکی از آنها اجرایی نشده است. اروپایی‌ها علاوه بر این که ۱۱ تعهد خود را اجرا نکرده‌اند، سایر تعهدات خود را نیز نقض کردند.

ظریف با اشاره به اقدام اخیر انگلستان در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران گفت: اقدامی که اخیراً انگلستان انجام داد، نقض تعهداتشان است چون این اقدام از طرف آمریکایی‌ها و برای اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران انجام دادند و ارتباطی به سوریه ندارد این اقدام صرفاً اقدامی است که انگلیسی‌ها از طرف گروه بی انجام دادند. و نقض اساسی برجام محسوب می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: اقدامات دیگری که بخشی از کشورهای اروپایی در دستگیری افراد از طرف آمریکا انجام می‌دهند نقض برجام محسوب می‌شود. چون آمریکا این افراد را برای نقض تحریم‌های که از نظر برجام وجود ندارد، بازداشت کرده‌اند و اروپایی‌ها به این درخواست آنها احترام می‌گذارند بنابراین اروپایی‌ها نقض برجام می‌کنند.

ظریف تصریح کرد: اصلاً مکانیزم ماشه جایگاهی در ایران ندارد. چون ایران از روش جبرانی داخل برجام استفاده کرده و این استدلال ما کاملاً واضح است؛ اروپایی‌ها در حال استفاده ابزاری این موضوع هستند اما خودشان هم می‌دانند مکانیزم ماشه جایگاهی ندارد لذا اعلام کرده‌اند اقداماتشان به معنای استفاده از مکانیزم ماشه نیست.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به پرسشی درباره طرح انتقاداتی نسبت به عملکرد دولت و دستگاه دیپلماسی در پیگیری نفتکش حامل نفت ایران که توسط انگلستان توقیف شده است خاطر نشان کرد: دستگاه دیپلماسی ابزاری برای انجام عمل متقابل و متوقف کردن نفتکش در دریا را در اختیار ندارد و نمی‌تواند به جز اقداماتی که انجام داده، کاری دیگری بکنند کار دستگاه دیپلماسی احضار سفیر، اعتراض و به قول برخی توییت کردن درباره موضوعات است و ما با این ابزارها کار می‌کنیم.

وزیر خارجه تصریح کرد: ابزار عمل متقابل بر عهده افراد دیگری است و اگر قرار است عملی انجام شود آنها باید عمل کنند.

ظریف در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا از سوی دولت انگلستان پیشنهادی در خصوص مبادله نفتکش با نازنین زاغری مطرح شده است با تاکید بر اینکه چنین پیشنهادی مطرح نشده اظهار کرد: اقدام انگلستان در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران یک راهزنی دریایی است و اصلاً جایگاهی ندارد که در این موضوع مورد مبادله قرار بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه نفتکشی که انگلستان توقیف کرده نه مالکیتش برای ایران است و نه پرچم ایران را دارد گفت: پیگیری حقوقی به این معناست که کشوری که مالکیت نفتکش را بر عهده دارد یا پرچم او در نفتکش به احتزاز درآمده باید اقدام به پیگیری حقوقی کند. در این شرایط ما فعلاً در حال پیگیری سیاسی هستیم و صاحبان نفت و کشتی می‌توانند پیگیری حقوقی انجام دهند که در حال انجام این کار هستند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره گام‌های بعدی ایران در خصوص کاهش تعهدات برجامی خود گفت: این گام‌ها بستگی به خودمان دارد؛ برجام امکانی را به جمهوری اسلامی ایران داده تا بتواند از آن بهره‌مند شود و ما اقدامات خود در خصوص کاهش تعهدات را تا زمانی که نیاز داشته باشیم انجام می‌دهیم.

ظریف ادامه داد: ممکن است برخی به خاطر مصالح سیاسی داخلی‌شان دوست داشته باشند که ما تلاش کنیم هر چه سریع‌تر از برجام خارج شویم اما اگر در حوزه منافع ملی بخواهیم به موضوع بپردازیم کسانی که باید در این حوزه تصمیم گیری کنند تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری‌های حقوقی دستگاه دیپلماسی در خصوص ورود پهپاد آمریکایی به مرزهای قانونی کشور خاطرنشان کرد: نخستین کسانی که در جریان پهپاد آمریکایی وارد عمل شدند و مانع شدند تا آمریکایی‌ها بتوانند روایت غلط خود را به دنیا ارائه دهند و شاید از این طریق مانع شدند تا آمریکایی‌ها احساس کنند می‌توانند عمل متقابلی انجام دهند، دستگاه دیپلماسی بود. همکاری بسیار قوی که وزارت خارجه با ستاد کل داشت، باعث شد که بتوانیم با فاصله خیلی کمی از ماجرا، هم سفیر سوئیس را احضار و به او اعتراض کنیم و هم در این باره اطلاع رسانی داشته باشیم و به دبیرکل سازمان ملل نامه بنویسیم.

ظریف گفت: ما اقدامات‌مان را انجام دادیم البته که پول نداریم تا فیلم تبلیغاتی از آن بسازیم.

 

(بازدید 14,251 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx