اولویت وزارت نفت چیست؟

چهره های این ویدئو

تکمیل طرح‌های توسعه پارس‌جنوبی

زنگنه در پاسخ به اینکه با توجه به کاهش سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران از فروش نفت در شرایط کنونی کشور، تأمین مالی فعالیت‌ها از چه طریقی انجام خواهد شد، تصریح کرد: بخشی از طریق به تأخیر انداختن بازپرداخت بدهی‌ها و در بخشی هم برای اداره صنعت نفت باید به وزارت نفت کمک شود، طرح‌های توسعه‌ای هم که به منابع خودمان متکی بوده است با تأخیر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: تصوری وجود دارد که می‌خواهم این موضوع را اصلاح کنم و آن این است که برخی فکر می‌کنند اگر ما از داخل خرید نمی‌کنیم به‌طور حتم داریم از خارج تهیه می‌کنیم، در صورتی که ما نه از شما می‌خریم و نه از خارج، بلکه ما از نظر مالی مشکلاتی داریم و اولویت‌بندی کرده‌ایم و نمی‌توانیم به نسبت گذشته پروژه‌هایمان را اجرا کنیم، باید تعدادشان را کاهش دهیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه طرح‌های توسعه‌ای میدان گازی مشترک پارس جنوبی همچنان در اولویت وزارت نفت قرار دارد، گفت: توسعه میدان‌های مشترک در اولویت وزارتخانه هستند.

وی با بیان اینکه پیمانکارانی هستند که به دلایل مختلف از وزارت نفت طلب دارند، اظهار کرد: بعضی از این بدهی‌ها به ترتیبی به وجود آمده که طراحی‌شده نبوده‌اند.

زنگنه درباره برنامه وزارت نفت برای سال رونق تولید افزود: در بخش بالادستی، امسال نزدیک روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز معادل سه فاز متعارف پارس جنوبی در بخش دریا وارد مدار می‌کنیم که برای ما بسیار حیاتی است، در بخش خشکی به غیر فاز ۱۴ پارس جنوبی بقیه پالایشگاه‌ها تمام شده‌اند.

تجهیز منابع از طریق بازار سرمایه

وزیر نفت با اشاره به اینکه تولید در میدان‌های آزادگان و یادآوران ادامه خواهد داشت، ادامه داد: در شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و نفت مناطق مرکزی و نفت فلات قاره ایران طرحی (نگهداشت و افزایش توان تولید نفت) مبنی بر تجهیز سرمایه از طریق بازار سرمایه انجام خواهد شد که از پارسال آغاز شده است و صددرصد از پیمانکاران ایرانی استفاده می‌شود و عمده تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی باید خریداری شود.

وی با بیان اینکه این طرح ۶ میلیارد دلار مصوبه شورای اقتصاد را دارد که از محل درآمدهایش بازپرداخت انجام خواهد شد، افزود: حدود ۶ هزار میلیارد تومان مناقصه‌های این طرح برگزار و قراردادهایش امضا شده است و بقیه طرح نیز درحال انجام مناقصه است. کاهش سرعت زمان‌بندی این طرح نیز به دلیل این بوده است که مشکلی برای صادرات پیش نیاید، زیرا بازپرداخت‌ها باید از محل صادرات اضافه انجام شود.

زنگنه با اشاره به اینکه فرآیند گازرسانی به روستاها همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: روزانه ۸ تا ۹ روستا گازرسانی می‌شوند و تا آخر امسال جمعیت زیر پوشش شبکه گاز در کشور به حدود ۹۵ درصد خواهد رسید که در دنیا این موضوع بسیار استثنایی است؛ جمعیت روستایی زیر پوشش شبکه گاز به ۸۰ درصد و جمعیت شهری زیر پوشش شبکه گاز بیش از ۹۹ درصد است که در مجموع به ۹۵ درصد می‌رسد.

ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۰ دو برابر می‌شود

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی کار بزرگی در حال انجام است، تصریح کرد: تا پایان سال ۹۹ و اوایل سال ۱۴۰۰، ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی به نسبت سال ۹۲ (به قیمت سابق) دوبرابر می‌شود و نسبت به سال ۹۷، حدود ۸ تا ۹ میلیارد دلار افزایش می‌یابد که جهش بزرگی در این صنعت است و خوشبختانه بخش قابل توجهی از این تولیدات به عنوان خوراک واحدهای داخل عرضه می‌شود.

وزیر نفت با اشاره به اینکه هم‌اکنون نزدیک ۵ میلیارد دلار خوراک به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی داده می‌شود، گفت: بیشتر از این مقدار هم می‌توان خوراک به این واحدها عرضه کرد، زیرا ظرفیت صنایع پایین‌دستی کشور بیش از ۵ میلیارد دلار است، اما محدود شدن فروش این واحدها سبب کاهش دریافت مواد اولیه مورد نیاز می‌شود.

ظرفیت پالایش پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۴۸۰ هزار بشکه می‌رسد

زنگنه با بیان اینکه ظرفیت پالایش پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس بدون ساخت واحد جدیدی و تنها با رفع تنگناها تا پایان امسال به ۴۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، تأکید کرد: ظرفیت اولیه طراحی شده این پالایشگاه روزانه ۳۶۰ هزار بشکه بوده است، این هفته به بنده اعلام شد که ظرفیت این پالایشگاه به ۴۲۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

وی ادامه داد: اگر این پالایشگاه نبود ما با مشکل تامین بنزین، گازوئیل باکیفیت و صادرات میعانات گازی روبه‌رو می‌شدیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه به‌طور کلی مشکل صادرات گاز مایع (ال‌پی‌جی) نداریم، گفت: ال‌پی‌جی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از طریق خشکی صادر می‌شود.

زنگنه در زمینه ساخت داخل با بیان اینکه خانواده‌های جدید کالایی به فهرست طرح ۱۰ گروه کالاهای کاربردی صنعت نفت افزوده می‌شود، افزود: تولیدکنندگان داخلی برحسب مورد این کالاها، قرارداد امضا می‌کنند، زیرا رقم‌ قراردادها بسیار بزرگ است و برای این کالاها باید سفارش و مشخصات برای میدان، چاه یا طرح خاص داده شود، اما همه اینها منوط به تقاضای ماندگار و در نتیجه تأمین منابع است که وزارت نفت تأمین منابع را نیز در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه مته‌های ایرانی هم‌اکنون در چاه‌ها استفاده شده است و با موفقیت کار کرده‌اند، اظهار کرد: وزارت نفت استفاده از مته‌های موجود ایرانی را در قراردادهایش نام برده و اجباری کرده است. وزارت نفت تجهیزات خارجی را که در نمونه داخلی آن تولید شده باشد خریداری نمی‌کند.

(بازدید 13,980 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx