دلیل تحریم؛ باز کردن بازار برای فروش نفت آمریکا

چهره های این ویدئو

آمریکا، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان

زنگنه درباره اینکه آیا در رفتار آمریکا از یک مصرف‌کننده عمده به یک تولیدکننده بزرگ تغییری ایجاد شده است، ‌بیان کرد: من فکر می‌کنم یکی از دلایل تحریم‌ها علیه ایران و ونزوئلا، باز کردن بازار برای فروش نفت آمریکاست.

وی با بیان اینکه تولید نفت آمریکا ظرف دو سال و در فاصله ژوئیه ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، ‌۳میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، یادآور شد: ‌آمریکا هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت دنیاست و پس از آن روسیه با بیش از ۱۱میلیون بشکه در روز و عربستان با بیش از ۹میلیون بشکه در روز در جایگاه بعدی قرار دارد.

وزیر نفت با بیان اینکه در ژانویه ۲۰۱۷ نیز روزانه ۵۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید نفت آمریکا افزوده شده، یعنی در مجموع افزایش تولید نفت آمریکا روزانه ۳میلیون و ۶۰۰هزار بوده است، گفت: این موضوع (افزایش تولید نفت آمریکا) به هیچ‌وجه در محاسبات اوپک دیده نشده است و کسی در بازار تصور نمی‌کرد آمریکا با چنین سرعتی به تولید خود بیفزاید.

زنگنه ادامه داد:‌ این مقدار تولید نفت نیازمند بازار است و با کاهش تولید عادی اوپک جبران نمی‌شد و در نتیجه آمریکا باید شوک‌هایی به بازار وارد می‌کرد تا بتواند برای خود بازار پیدا کند. بخشی از تحریم‌ها در این جهت است که آمریکا بتواند به تولید و توسعه شیل اویل ادامه دهد.

وی درباره اینکه آیا مصرف‌کنندگان عمده نفت مانند چین از وضع کنونی بازار نفت و همکاری عربستان و روسیه راضی هستند؟ پاسخ داد: به‌طور کلی ما در اوپک از همکاری تولیدکنندگان و همکاری تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان استقبال می‌کنیم، زیرا معتقدیم بی‌ثباتی در بازار و نوسان‌های قیمت نفت به تولیدکننده و مصرف‌کننده آسیب می‌رساند.

وزیر نفت درباره اینکه تولید شیل اویل در چه دامنه قیمتی باصرفه است، ‌گفت: بستگی به میدان دارد. در میدان‌های مختلف متفاوت است، اما آنگونه که هم‌اکنون می‌گویند به زیر ۴۰ دلار برای هر بشکه هم رسیده است.

(بازدید 13,956 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx