روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 3 تیر ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

شایعه  زن نفوذی و گزارش آبکی کیهان

نقش یک زن نفوذی در تصمیمات ۱۶ مدیر نفتی

روزنامه کیهان با تیتر درشت «نقش یک زن نفوذی در تصمیمات ۱۶ مدیر نفتی» به استقبال خبر دروغی رفت که دیروز از زبان یکی از نمایندگان بیان شده بود.جالب اینکه در گزارش کیهان تنها دو پاراگراف کوتاه اول به موضوع  «زن نفوذی» اختصاص یافته و نویسنده گزارش ترجیح داده صفحه دوم این روزنامه را با تکرار سایر شایعات و انتقادات غیر منطقی از وزارت نفت پر کند. به عنوان مثال در بخشی از گزارش کیهان آمده: «در همین رابطه 72 نماینده 9 بهمن سال گذشته با انتشار نامه‌ای خطاب به سران قوا انتقادات جدی را نسبت به عملکرد بیژن زنگنه وزیر نفت مطرح کردند.به گزارش تسنیم، نمایندگان در این نامه تاکید کردند که زنگنه نه‎ تنها اهتمام عملی برای مقابله با تحریم‎ها ازخود بروز نداده است بلکه تقریبا همه روزنه‎های موجود جهت بی‎اثر کردن تحریم‎ها را خواسته یا ناخواسته مسدود کرده است.نمایندگان همچنین خواستار این شدند که در این برهه تاریخی و حساس و با توجه به از دست دادن فرصت‎ها توسط وزیر نفت، با اصلاح مدیریت وزارت نفت تصمیمی عاجل جهت تامین منافع ملت و افزایش توان مقابله با تحریم‎های آمریکا توسط سران قوا و رئیس‌مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ شود.» به هر رو اینگونه به نظر می رسد که عنوان “زن نفوذی” برای کیهان آنقدر جذاب بوده که بدون ذکر هیچگونه جزئیات جدیدی  از موضوع و در حالی که اصل خبر توسط وزارت نفت تکذیب شده ، از آن به عنوان تیتر و گزارش اصلی استفاده شده. جذابیتی که البته ریشه های آن به تلاش‌های پیدا و پنهان برای آزادی بابک زنجانی و بازگشت تیم حامی و همراه او به وزارت نفت باز می‌گردد.

خطای ذهنی ترامپ در تحلیل نفت

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «خطای ذهنی ترامپ در تحلیل نفت» نوشت: دونالدترامپ در آخرین اظهارات خود مدعی شده که اهمیت امنیت تنگه هرمز برای آمریکا کاهش یافته است. او با اشاره به افزایش تولید نفت این کشور و تبدیل شدن آن به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان، اعلام کرده است که از باز بودن تنگه هرمز کشورهایی چون چین، ژاپن و اندونزی منفعت بیشتری کسب می‌کنند.بررسی‌های‌ آماری بخشی از اظهارات ترامپ را تایید می‌کند. این کشور در سال گذشته میلادی به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان بدل شده است. همچنین در حال حاضر نفتی که از خاورمیانه و کشورهای حاشیه خلیج فارس راهی بازارهای آسیایی می‎شود به شکل چشمگیری بیشتر از مقدار نفتی است که آمریکا از این منطقه وارد می‌کند. اما آنچه رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارات خود به آن اشاره نمی‌کند، میزان روزانه مصرف این کشور است؛ در واقع «میزان مصرف» پاشنه آشیل تحلیل ترامپ است.   آمریکا با وجود اینکه در سال‌های اخیر بخش مهمی از نیاز خود به نفت را از تولید داخلی تامین می‌کند، همچنان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفتجهان محسوب می‌شود. بنابراین اقتصاد این کشور همچنان به طلای سیاه وابسته است و در برابر نوسانات قیمت نفتآسیب‎پذیر. علاوه بر این، تهدید خاورمیانه به معنای افزایش هزینه خانوارهای آمریکایی است که در مجموع روزانه بیش از ۵/۱ میلیارد لیتر بنزین مصرف می‌کنند. از این رو آینده سیاسی ترامپ نیز نمی‌تواند مستقل از امنیت تنگه هرمز و خاورمیانه باشد.

پاسخ  به آخرین مواضع نفتی سعید جلیلی

روزنامه  تعادل اما  جوابیه وزارت نفت در پاسخ  به آخرین مواضع نفتی سعید جلیلی را منتشر کرده. در بخشی از این جوابیه آمده: درباره بخشی از بیانیه ایشان که به تبیین نقش دولت سایه پرداخته‌اند، نیز ضرورت دارد تا به صراحت اعلام کنیم که وزارت نفت به سهم خود، از اصل ایده «دولت سایه»، به عنوان یک ظرفیت مشورتی برای یاری رساندن فکری به دستگاه‌های اجرایی، استقبال می‌کند و بر این اصل بنیادین، باور راسخ دارد که گفت‌وگو و مباحثه بین کارشناسان و نیروهای صادق و دلسوز درون نظام، اقدامی موثر و گره‌گشا در حل و فصل مشکلات کشور به‌ویژه در گذار از تنگناهای شرایط امروز است. اما در عین حال، طرح ادعاهای بی‌پایه و خیالی، برپایی محاکمات یک‌طرفه و محفلی علیه مدیران دلسوز و زحمتکش دولت منتخب و مستقر و استفاده از روش‌های جنگ روانی را که نتیجه‌ای نیز جز تضعیف سربازان خط مقدم جبهه نبرد اقتصادی ندارد، اقدامی مذموم در جهت خواست و اراده دشمن می‌داند.

  • پایان خام فروشی (اقتصاد سرآمد)
  • جنگ روانی شدیدی علیه وزارت نفت در جریان است (اقتصاد ملی)
  • پاسخ قاطع به نامه سعید جلیلی (خریدار)
  • توسعه پالایشگاه ها با استفاده از سرمایه های سرگردان مردم (مناقصه مزایده)
  • توسعه پتروپالایشگاه ها ناجی اقتصاد کشور (مواجهه اقتصادی)
  • ادامه صادرات نفت با ملاحظه کاری های قانونی (ثروت)
  • نایب رئیس مجلس با انتقاد از مخالفان زنگنه مطرح کرد… (شروع)
  • توسعه پتروپالایشگاه ها پادزهر تحریم های نفتی (تجارت)
(بازدید 14,284 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx