روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲6 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

یورش آمریکایی به بازار نفت 

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «یورش آمریکایی به بازار نفت» نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی از رشد شدید عرضه نفت آمریکا خبر داده است. بر اساس این گزارش، آمریکا امسال سهم ۹۰ درصدی در رشد عرضه جهانی نفت دارد. همچنین این کشور بیشترین نقش را در رشد عرضه ۳/ ۲ میلیون‌ بشکه‌ای سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در گزارشی از ثبت دومین رکورد افزایش متوسط سالانه تولید نفت این کشور در سال جاری بعد از ثبت رکورد ۶/ ۱ میلیون بشکه‌ای سال ۲۰۱۸ خبر داده است. هجوم عرضه نفت آمریکا در کنار ضعف سمت تقاضا نشان از بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت دارد.

دنیای اقتصاد در ادامه نوشت: «گزارش بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی» به‌عنوان یکی از معتبرترین گزارش‌ها که داده‌ها و پیش‌بینی‌های آن مورد توجه فعالان جهانی بازار نفت است، جمعه گذشته با تمرکز بر شرایط عرضه و تقاضای طلای سیاه در سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این نخستین گزارش آژانس از چشم‌انداز بازار نفت در سال آینده میلادی است که از هر دو سمت عرضه و تقاضا پیام‌های نگران‌کننده‌ای به همراه دارد.  در این گزارش علاوه بر تاکید بر کند شدن رشدتقاضا در سال جاری، افزایش عرضه از سوی کشورهای غیرعضو اوپک، به ویژه آمریکا، به‌عنوان معضل دیگر بازار نفت مورد اشاره قرار گرفته است. به این ترتیب اگر کشورهای حاضر در اوپکپلاس موفق به اتخاذ یک تصمیم درست در رابطه با آینده توافق کاهش تولید نشوند، رشد تولید افسار‌گسیخته آمریکا می‌تواند بازگشت مازاد عرضه به بازار نفت را ممکن سازد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد در سال جاری متوسط سالانه تولید نفتآمریکا با رشد ۴/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز همراه باشد. این دومین رکورد رشد تولید در تاریخ صنعت نفت آمریکا به شمار می‌رود. رکورد پیشین متوسط سالانه تولید آمریکا به رشد ۶/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز در سال ۲۰۱۸ مربوط می‌شود. انتظار می‌رود تولید روزانه نفت خام آمریکا تا پایان سال جاری به ۱۳ میلیون بشکه در روز نزدیک شود. در شرایطی که کشورهای عضو و غیرعضو اوپکطبق توافق کاهش تولید با یک سقف مشخص برای تولیدات مواجهند، تولیدکنندگان نفت خام آمریکا که تماما به بخش خصوصی تعلق دارند، هیچ الزامی برای پایبندی به طرح‌های کاهش تولید ندارند و بدون محدودیت مشغول رشد تولید هستند.

روسیه رقابت‌پذیری گاز آمریکا را محک می‌زند

تعادل در گزارشی باعنوان محک رقابت‌پذیری گاز آمریکا توسط روسیه نوشت: صادرات بالای گاز طبیعی روسیه به اروپا ممکن است تلاشی برای محک زدن انعطاف‌پذیری صادرکنندگان امریکا باشد.اد مورس، تحلیلگر بانک سیتی گروپ در یادداشتی نوشت: صادرات گاز طبیعی روسیه امسال کمک کرده است ذخایر گازی اروپا تقریباً به ظرفیت کامل برسند و مازاد عرضه در این منطقه تشدید شود. یک انگیزه برای عدم کاهش عرضه به اروپا که می‌توانست به بهبود قیمت‌ها کمک کند ممکن است این باشد که مسکو واکنش بازار گاز جهانی به خصوص انعطاف‌پذیری صادرکنندگان امریکایی در شرایط قیمت پایین را می‌سنجد.طبق گزارش این بانک، با توجه به سطح فعلی ذخایر در اروپا، محدود کردن صادرات LNG امریکا به مدت دو ماه ممکن است منطقی به نظر رسد و می‌تواند میزان عرضه در اواخر تابستان و اوایل پاییز را حدود ۴۰۰ میلیارد فوت مکعب محدود کند که معادل زیادی ذخایر در اروپا است. به عبارت دیگر صادرات خط لوله روسیه به اروپا باید حداکثر ۱۵ درصد افت سالانه داشته باشد تا بازار متعادل شود.زحمتی که صادرات گاز روسیه برای صادرکنندگان گاز امریکایی ایجاد کرده است، پتانسیل سیاسی کردن بیشتر رقابت در بازار گاز اروپا را دارد. اگرچه صادرات LNG امریکا به اروپا در مقایسه با میزان صادرات روسیه از طریق خط لوله اندک است اما امریکا خود را به عنوان صادرکننده انرژی معرفی کرده که می‌تواند جایگزین روسیه در اروپا شود. وزارت انرژی امریکا حتی تلاش کرده پیامدهای سیاسی خارجی صادرات این کشور را بارز کند و صادرات گاز را به عنوان “صادرات آزادی “ توصیف کرده است.بر اساس گزارش بلومبرگ، اگر روسیه بخواهد بازار جهانی را محک بزند، در این صورت قیمت‌های LNG ممکن است تا پاییز و احتمالاً زمستان پایین بماند. علاوه بر امریکا، احتمال عرضه کمتر از سوی مالزی، اندونزی و شرق استرالیا وجود دارد با این حال حجم آن سوال برانگیز است. انتظار می‌رود کنفرانس مطبوعاتی آتی شرکت گازپروم استراتژی صادرات روسیه به اروپا را تا حدودی روشن کند.با توجه به مازاد عرضه، سیتی‌گروپ قیمت مورد پیش‌بینی برای گاز در سال ۲۰۱۹ را حداکثر ۱۸ درصد کاهش داده است.

  • پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه درباره درآمد دولت از نفت (فرصت امروز)
  • برنده حمله به نفتکش ها کیست؟ (اقتصاد ملی)
  • یورش آمریکایی به بازار نفت (دنیای اقتصاد)
  • مساله سوخت هواپیما (جهان اقتصاد)
  • بکارگیری تاکتیک افزایش ظرفیت پالایشی در فازهای ستاره خلیج فارس (مناقصه مزایده)
  • تنگه هرمز مهم ترین شریان نفتی جهان است (مواجهه اقتصادی)
(بازدید 14,270 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx