روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲1 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

آثار تحریم پتروشیمی پیش‌خور شده است! 

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان نیمه پر کاهش قیمت نفت نوشت: نفت در هفته‌های اخیر با سیگنال کاهش رشد تقاضا افت قیمت شدیدی را تجربه کرده است. با این حال برخی تحلیلگران بر این باورند که این کاهش قیمت خبر چندان بدی برای بازار نیست؛ زیرا می‌تواند به دو دلیل به کاهش سمت عرضه و متعادل شدن بازار کمک کند؛ چراکه از سویی افت قیمت‌ها به کاهش سرعت رشد تولیدات نفت شیل آمریکا منجر می‌شود و از سمت دیگر به‌عنوان محرکی برای افزایش شانس تمدید توافق نفتی اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) در نیمه دوم سال ۲۰۱۹ عمل خواهد کرد.ورود رسمی بازار نفت به فاز خرسی اگرچه نگرانی‌ معامله‌گران و کشورهای تولیدکننده نفت را برانگیخته است، اما از نگاه تحلیلگری مانند جان کمپ می‌تواند فرصتی برای بازگرداندن تعادل دوباره به این بازار باشد. هر بشکه طلای سیاه در حال حاضر افتی حدودا ۲۰ درصدی نسبت به بالاترین سطح خود در اواخر آوریل به ثبت رسانده است. هر بشکه نفت خام برنت در آوریل به رکورد ۷۴ دلار بر بشکه دست یافت اما روز گذشته و تا لحظه تنظیم این خبر (ساعت ۱۵:۳۰) با رشد محدود ۷ سنتی، روی ۳۶/ ۶۳ دلار بر بشکه باقی ماند. شاخص نفت خام آمریکا نیز پس از ثبت رکورد ۶۶ دلار بر بشکه در آوریل، روز گذشته ۲۷ سنتافزایش قیمت داشت و به ۳۶/ ۵۴ دلار بر بشکه رسید. با این حال کمپ در رابطه با روند نزولی قیمت‌ها، نیمه پر لیوان را می‌بیند و عقیده دارد «قیمت‌های پایین نفت شروعی برای بازگرداندن تعادل به بازار نفت است، زیرا می‌تواند همچون مانعی بر سر راه رشدتولید نفت خام آمریکا قرار گیرد و از دیگر سو عاملی برای تحریک عربستان و متحدانش برای تداوم توافق کاهش تولید در نیمه دوم ۲۰۱۹ باشد.»

سقوط تولید اوپک

روزنامه تعادل در گزارشی با موضوع سقوط تولید اوپک نوشت: طبق نظرسنجی «اس‌اند‌پی گلوبال پلاتس» تولید نفت اوپک در ماه مه با وجود تحریم‌های امریکا علیه ایران و ونزوئلا به دلیل کاهش بیشتر تولید عربستان سعودی، کاهش یافت.اوپک با وجود اینکه تولید نفت ایران و ونزوئلا از تحریم‌های امریکا متأثر شده است، هنوز با نبرد درون گروهی بر سر سهم بازار روبرو نشده است و تولید نفت عربستان سعودی که بزرگ‌ترین عضو این گروه است در ماه مه به پایین‌ترین حد در چهار و سال نیم گذشته سقوط کرد.بنا بر یافته‌های نظرسنجی پلاتس از تولید اوپک، عربستان سعودی فعالیت برخی از میادین خود را متوقف کرد و ۹.۷۰ میلیون بشکه در روز در ماه مه نفت تولید کرد که ۱۲۰ هزار بشکه در روز کمتر از آوریل بود.در مجموع اعضای اوپک که شامل ۱۴ کشور هستند در ماه مه ۳۰.۰۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که ۱۷۰ هزار بشکه در روز نسبت به آوریل کاهش داشت و پایین‌ترین میزان از فوریه سال ۲۰۱۵ بود که گابن، گینه استوایی و جمهوری کنگو به اوپک نپیوسته بودند و قطر هنوز عضو این گروه بود.با وجود فشار امریکا برای عرضه بالاتر به بازار، عربستان سعودی تولید نفت خود را نسبتاً پایین نگه داشت و اعلام کرد نیازی به افزایش تولید مشاهده نمی‌کند. در واقع تولید نفت عربستان سعودی پایین تراز سقف تولید ۱۰.۳۱ میلیون بشکه در روز تحت توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک ماند.

آثار تحریم پتروشیمی پیش‌خور شده است

روزنامه آرمان هم در مطلبی با عنوان «آثار تحریم پتروشیمی پیش‌خور شده است» نوشت: ما در تصمیم‌گیری‌های خودمان نباید به کری‌خوانی طرف مقابل چه مثبت و چه منفی اعتنایی کنیم. ما به‌ هیچ وجه نباید بر اساس اینکه آمریکا چه اظهار نظری درمورد مسائل اقتصادی کشور ما مطرح می‌کند، در داخل اجازه فضاسازی بدهیم. ما باید به مصالح ملی خودمان فکر کنیم. ایران یا هر کشوری برای اینکه بتواند روابط بین‌المللی خود را حفظ کند باید قواعد آن را بپذیرد اما در داخل آن قواعد باید به دنبال راه‌هایی از قبیل اوراق بهادار، تهاتر و غیره گشت. به هر حال باید اقدامی انجام دهیم که قوانین ما را در تنگنا قرار ندهند. در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد. درمورد تحریم‌ صنعت پتروشیمی باید بگویم که آثار این تحریم‌های جدید تا حدودی قبلا اتفاق افتاده و درواقع پیش‌خور شده است و الان می‌توان گفت آثار جدیدی در راه نیست. وقتی گفته می‌شود شرکتی نمی‌تواند با ایران مراوده مالی داشته باشد یا وقتی تجارت دیگر کشورها با ایران تحریم می‌شود، اینکه اسم شرکتی آورده شود یا خیر، چندان فرقی ندارد. چراکه هر شرکتی می‌تواند شرکت‌های پوششی زیادی را ایجاد کند. فقط این تصمیم باعث می‌شود یک مقدار کمی در حدود یک الی دو درصد هزینه بیشتری به شرکت‌های ایرانی تحمیل شود. اما اینکه تصور کنند این تحریم‌های جدید می‌تواند باعث خروج محصولات از ایران شود، اصلا درست نیست.

(بازدید 14,244 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx