روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱9 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

بازتاب‌های اظهارات وزیر نفت در مصاحبه با خانه ملت 

روزنامه جوان در گزارشی که به موضوع مصاحبه  وزیر نفت با خبرگزاری خانه ملت اختصاص یافته بود، نوشت: ” در بسیاری از جلسات خصوصی و نیمه‌خصوصی این گفته وزیر نفت بسیار شنیده‌شده است که از محاکمه می‌ترسد. او دوست ندارد بابت همه کم‌کاری‌ها و سوء‌مدیریت‌های خود زیر ذره‌بین نهاد‌های نظارتی و قضایی برود، پس طبیعی است که دست روی دست بگذارد و در حوزه دور زدن تحریم‌ها هیچ تحرکی نداشته باشد. ….وضعیت فروش نفت ایران به بد‌ترین شرایط خود طی یک قرن اخیر رسیده است و در این میان وقتی از وزیر نفت برای پیگیری فروش سؤال می‌شود، وی پای بابک زنجانی را به میان می‌کشاند و با یک مظلوم‌نمایی نخ‌نما شده، این‌گونه القا می‌کند که منتقدان وی و مطالبه‌گران، همگی از باند بابک زنجانی هستند.”

نکته جالب در یادداشت روزنامه جوان اینکه نویسنده یادداشت ضمن اعلام برائت تلویحی  از بابک زنجانی، به مسدود شدن روش‌های مورد استفاده توسط او تحت  عنوان “از بین بردن زیرساخت دور زدن تحریم‌ها” بوسیله زنگنه اعتراض کرده است. زنگنه دیروز و در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود: ” من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، …..بزرگترین ریسک در کار ما این است که نفت را به کسی بفروشیم، اما ندانیم که پولش برمی‌گردد یا خیر! …ما اکنون در وزارت نفت فعالیت‌های بسیاری انجام می‎دهیم که نمی‌گویم خلاف قانون است اما از رویه‌های متعارف خارج است که در مورد انجام این کارها اجازه گرفته‌ایم و تصمیمات در یک گروه می‌شود و برای همه تصمیمات مصوبه داریم. باید کار را با دقت و حوصله پیش برد نه با عجله، البته این تامل سبب نمی شود که در انجام کارها تأخیر کنیم.” 

ریسک‌پذیری و خلاقیت مدیریتی

مصاحبه زنگنه اما در روزنامه های دیگر، بازتاب مثبتی داشته و در روزنامه هایی همچون اعتماد و آرمان هم سخنان انتقادی زنگنه تیتر اول شده است. در این میان روزنامه ایران در یادداشتی به قلم رضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران و با عنوان ریسک مقابله با فساد نوشت: در حال حاضر باید به این نکته توجه داشت کسانی که در حوزه نفت فعالیت می‌کنند، با موضوع جنگ اقتصادی روبه‌رو هستند. این مسأله‌ای است که آقای زنگنه هم در مصاحبه اخیر خود به آن اشاره کرده‌اند. در چنین شرایطی ریسک‌پذیری و خلاقیت مدیریتی مهم‌ترین مسأله است. در تاریخ بعد از انقلاب، بسیاری از وزرای نفت ما قدرت ریسک پذیری کافی نداشته‌اند. زنگنه نسبت به مدیران دیگر قدرت ریسک‌پذیری بیشتری داشته و همین قضیه باعث می‌شود که مسائل و حاشیه‌های زیادی را هم به جان بخرد. از منظر کسانی که این صنعت را نمی‌شناسند، زنگنه همواره مورد سؤال است. شرایط اقتصادی امروز ما بسیار خاص و متفاوت با دوران جنگ و حتی دوران تحریم قبلی است. برای انجام مراودات بین‌المللی در این شرایط باید ریسک داشت و هزینه‌های این خطرپذیری هم بالاست. در این شرایط، این مسائل هزینه زا است و مدیرباید دارای اختیارات باشد و به او باید اعتماد کرد. در همین حال، در چنین شرایطی که هزینه‌های افزایش می‌یابد، نباید منجر به ایجاد فساد شود.مجموعه عملکرد وزارت نفت نشان می‌دهد که تمام تلاش خود را به کار بسته تا راهبردهای ویژه‌ای برای عبوراز این وضعیت و مقابله با فساد داشته باشد و اجازه ندهد که صنعت نفت به بستری برای ظهور مجدد مفسدان تبدیل شود.»

شعاع اثر تحریم پتروشیمی

دنیای اقتصاد در مطلبی با عنوان «شعاع اثر تحریم پتروشیمی» نوشت: تحریم‌های جدید بیش از آنکه اثر واقعی داشته باشد اثرات روانی را به دنبال دارد. بر این اساس به نظر می‌رسد تحریم‌های کنونی چیزی فراتر از تحریم‌های پیشین نیستند. در چنین شرایطی این امید وجود دارد که امکان فروش صادراتی محصولات پتروشیمی از راه‌های جدید گرچه با تخفیف و مشکلات تبادل مالی فراوان ادامه پیدا کند. البته موارد بالا به معنای نفی اثر تحریم بر صنعت پتروشیمی کشور نیست، بلکه پررنگ کردن این موضوع را مدنظر دارد که تحریم‌های کنونی احتمالا اثری بیش از تحریم‌های پیشین نخواهند داشت. در عین حال تحریم‌هایی که روز جمعه اعمال شده است، شرایطی را ایجاد می‌کند که افراد آمریکایی را از معامله یا ارتباط مالی با ۳۹ شرکت زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس منع می‌کند. یک مقام سابق وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز به رویترز گفته است که تحریم‌های تازه اثر محدودی بر فعالیت شرکت‌های پتروشیمی ایران خواهد گذاشت زیرا پیش از این ارتباط اکثر شرکت‌های چند ملیتی با شرکت‌های پتروشیمی ایرانی دچار محدودیت شده بود.

  • گروه های همسو با زنجانی می خواهند نفت را زمین بزنند (آفتاب اقتصادی)

  • صنعت پتروشیمی توانایی مقابله با تحریم ها را دارد (عصر اقتصاد)

  • فضا را برای «بابک زنجانی ها» باز نمی کنم (اقتصاد ملی)

  • زبان گویا، جیب بسته، کمربند محکم (اعتماد)

  • وزیر نفت: ناچار شوم اسرار زیادی را فاش می کنم (هدف اقتصاد)

  • دست تحریم روی مهره پتروشیمی (صمت)

  • امید به بازار خاکستری (جهان صنعت)

  • نیاز صنعت پتروشیمی به بازارهای جدید (کسب و کار)

  • لجن های نفتی به مزایده می روند (مناقصه مزایده)

  • می خواهند نفت را زمین بزنند (شروع)

  • پتروشیمی ایران تحریم پذیر نیست (صبح اقتصاد)

  • وزیر نفت از روزهای تحریم می گوید (تعادل)

  • نفت سلاح نیست و نباید نفت را سیاسی کرد (تفاهم)

  • وزیرنفت؛ وقت رجزخوانی نیست (تجارت)

(بازدید 14,254 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx