روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱8 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

زنگ خطر برای توافق کاهش تولید 

پس از آنکه اختلاف‌ها در اوپک‌پلاس بر سر تاریخ برگزاری نشست این سازمان بالا گرفت، مقامات نفتی عربستان و روسیه در هفته جاری دیدار می‌کنند تا درباره بازار نفت گفت‌وگو کنند. یک سال پیش عربستان سعودی و روسیه به توافقی رسیدند که مسیر جدیدی را برای بازار نفت تعیین کرد و این دو کشور که معمار توافق اوپک پلاس هستند هفته جاری دوباره دیدار می‌کنند تا اختلاف نظرهای خود درباره این پیمان را حل و فصل کنند.سعودی‌ها می‌خواهند کاهش تولید گروه اوپک‌پلاس پس از پایان مهلت آن در ژوئن، تا پایان سال تمدید شود اما روسیه تمایلی برای ادامه کاهش تولید ندارد. این دو کشور در حال‌حاضر نمی‌توانند سایر گروه را برای تغییر زمان نشست نیم سالانه خود در وین متقاعد کنند. در همین راستا ایران نیز روز چهارشنبه مخالفت خود با به تأخیر انداختن زمان نشست رسمی اوپک را به این گروه اعلام کرد. در این روز رویترز نوشت نامه‌ای را از بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران مشاهده کرده که در آن وی با پیشنهاد اوپک برای تغییر زمان برگزاری نشست رسمی این گروه از تاریخ ۲۵ و ۲۶ ژوئن به اوایل ژوئیه مخالفت کرده است.  طبق برنامه اوپک، کشور‌های عضو این گروه روز ۲۵ ژوئن در وین دیدار خواهند کرد و سپس روز بعد با روسیه و سایر تولیدکنندگان غیراوپک که در توافق کاهش تولید مشارکت دارند، دیدار می‌کنند. با این حال روسیه تعویق زمان برگزاری دیدار تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک به سوم و چهارم ژوئیه را پیشنهاد کرده و گویا عربستان سعودی از این پیشنهاد حمایت کرده است، اما ایران و سایر کشور‌ها با چنین اقدامی مخالف هستند.

تعادل در ادامه نوشت: ولادیمیر پوتین که درباره سیاست همکاری با اوپک حرف نهایی را می‌زند قرار است در کنفرانس مجمع اقتصادی بین‌المللی سن پترزبورگ سخنرانی کند. موضع رییس‌جمهور روسیه در آوریل در خصوص حمایت کشورش از تمدید توافق کاهش تولید مبهم بود و اظهار کرد این امر به وضعیت بازار بستگی خواهد داشت.دستیار رییس‌جمهور روسیه گفته است پوتین فعلاً برنامه‌ای برای دیدار با هیات سعودی ندارد با این حال وی تماس با الفالح در حاشیه این کنفرانس را منتفی نداشت. در هر صورت الفالح ممکن است این فرصت را پیدا کند که در دیدار بعدازظهر روز پنج‌شنبه پوتین با سرمایه‌گذاران خارجی، با وی صحبت کند.

خطر از دست رفتن توافق کاهش تولید

دنیای اقتصاد هم امروز در گزارشی تفصیلی به خطر از دست رفتن توافق کاهش تولید پرداخته. در این گزارش می‌خوانیم: عامل نوسان نفت این بار در جبهه‌ای تازه فعال شد؛ جایی که توافق کاهش تولیدات میان اوپک و برخی صادرکنندگان نفتی با محوریت روسیه به پایان مهلت قانونی نزدیک می‌شود. وزیر نفت روسیه ضمن درخواست تعویق زمان برگزاری نشست اوپک، نسبت به تداوم کاهش تولید ابراز بی‌تمایلی کرده است. مخالفت اعضای اوپک با این اظهارات و خطر پایان توافق، قیمت نفت را کاهشی کرد. دیروز اما وزیر نفت سعودی‌ها در دیدار با همتای روسی خود، حفظ توافق را دست‌یافتنی دانست و عامل بازگشت قیمت‌ها در بازار جهانی شد.مدت زمان زیادی تا برگزاری نشست رسمی ۱۷۶ اوپک و همچنین ششمین نشست مشترک وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در وین باقی نمانده است. این دور از دیدار وزرای انرژی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حالی هر روز به موعد برگزاری در تاریخ ۲۵ و ۲۶ ژوئن نزدیک‌تر می‌شود که زمزمه‌هایی مبنی بر وجود اختلافاتی میان این کشورها، از مدتی قبل شنیده می‌شود. این اختلافات در حالی تمدید توافق کاهش تولید ۲/۱ میلیون بشکه‌ای در نیمه دوم ۲۰۱۹ را در هاله‌ای از ابهام وارد کرده است که ظاهرا بی‌میلی روسیه به ادامه حضور در این توافق باعث بروز اختلاف در اوپک‌پلاس شده است. اصرار الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه، به تغییر تاریخ دیدار در حاشیه نشست رسمی ۱۶۷ اوپک از جمله نشانه‌های اختلافی است که از روزهای گذشته بر فعالان بازار نفت به طور کامل آشکار شده است. به عقیده کارشناسان اگر در جریان توافق کاهش تولید، به روسیه بیش از اندازه وزن داده نمی‌شد، شاید حالا حضورش تا این حد در آینده توافق کاهش تولید اثرگذار نبود. با این حال، خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی این روزها تمام تلاش خود را به کار بسته تا با همتای روس خود به ‌نظری مشترک دست پیدا کند و بازار را از استرس تداوم نیافتن توافق کاهش تولید رها کند.

  • سوخت CNG گران می‌شود (آفتاب اقتصادی)

  • روس ها رقیب جدی ال ان جی آمریکا (اقتصاد سرآمد)

  • اتحاد نفتی در محدوده خطر (دنیای اقتصاد)

  • توقف روند نزولی، با افزایش دو روزه قیمت نفت (عصر اقتصاد)

  • تحریم ها به پتروشیمی هم رسید (جهان صنعت)

  • بشکه های بی مشتری در تالار شیشه ای (ثروت)

  • تحریم های جدید آمریکا علیه بخش پتروشیمی ایران (تجارت)

  • برای ثبات بازار نفت با عربستان هماهنگ هستیم (صبح اقتصاد)

(بازدید 14,397 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx