روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۱2 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

ادامه سردرگمی بازار نفت 

شرایط بازارهای جهانی نفت

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با موضوع شرایط بازارهای جهانی نفت نوشت: با وجود تشدید نگرانی‌ها از ناحیه جنگ‌ تجاری و استفاده ابزاری ترامپ از تعرفه، بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد که کارشناسان بازار انتظار دارند بهای نفت در مدت‌زمان باقیمانده از سال نزدیک به محدوده ۷۰ دلار بر بشکه باقی بماند. این نتیجه‌گیری در پی باقی بودن تهدید تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه مطرح شده است.جدای از تنش‌های ژئوپلیتیک، اتفاق دیگر که می‌تواند رشد قیمت‌ها را به همراه داشته باشد، تداوم طرح کاهش تولید از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک است. کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حالی تا پایان این ماه ملزم به پایبندی به کاهش تولید هستند که در نشست رسمی اواخر ژوئن باید در رابطه با تمدید آن در نیمه دوم سال تصمیم بگیرند. آن‌طور که گزارش روز جمعه رویترز نشان می‌دهد، چهارده کشور عضو اوپک در ماه مه ‌مجموعا ۱۷/ ۳۰ میلیون بشکه نفت تولید کرده‌اند که این رقم ۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه آوریل و پایین‌ترین رقم تولید ماهانه این سازمان از سال ۲۰۱۵ تاکنون است. نتایج تحقیق رویترز نشان می‌دهد.عربستان در ماه مه ‌تولید نفت خود را افزایش داده، اما این افزایش به اندازه‌ای نبوده که بتواند افت عرضه نفت ایران را جبران کند. 
به نوشته دنیای اقتصاد، این گزارش همچنین تاکید دارد با وجود اینکه عربستان تحت فشار دولت ترامپ و با هدف پایین آوردن قیمت‌ها تولید خود را بالا برده است، اما همچنان به سقف تولید تعیین شده بر اساس توافق کاهش تولید پایبند باقی مانده است. این کشور در حالی تولیدش را آنچنان که ترامپ می‌خواهد افزایش نداده است که قیمت نفت سنگین خود را برای بازار آسیا بار دیگر بالا برده است. به نظر می‌رسد شرایط کمبود عرضه و رشد قیمت‌ها برای عربستان شرایط مورد قبول‌تری باشد. با این حال باید دید آیا انتظار برای بازگشت نفت به محدوده ۷۰ دلار با وجود کند شدن رشد جهانی اقتصاد زیر سایه جنگ تجاری و همچنین افزایش تولید آمریکا تا چه میزان قابل تحقق خواهد بود. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید داخلی این کشور هم‌اکنون به ۳/ ۱۲ میلیون بشکه در روز رسیده که می‌تواند توافق کاهش تولید را خنثی کند. همچنین طبق گزارش شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز، شمار دکل‌های حفاری نفت فعال آمریکا هفته گذشته سه دستگاه رشد داشته است که سیگنالی برای افزایش تولید به شمار می‌رود.

عرضه در بورس یک تکلیف قانونی

روزنامه وطن‌امروز در گفت و گویی با محمد‌صادق کریمی، کارشناس حوزه نفت و گاز و متخصص مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، به موضوع بورس نفت و تغییراتی که در اطلاعیه عرضه اتفاق افتاده پرداخت و به نقل از او نوشت: حجم 35 هزار بشکه نخستین‌بار برای تحویل نفت در دریا پیش‌بینی شد و حداقل حجمی است که در دریا تحویل داده می‌شود اما بعد از آنکه امکان تحویل نفت و میعانات گازی در خشکی به‌وجود آمد 35 هزار بشکه حجم بالایی بود و این حجم باید کاهش پیدا می‌کرد. حجم هزار بشکه در قراردادهای مختلف دنیا یک امر شناخته‌شده است. اگر حجم محموله کوچک‌تر شود، امکان ورود تعداد خریداران بیشتری فراهم می‌شود، علاوه بر آن مدل‌های تسویه راحت‌تری پیش روی خریداران قرار خواهد گرفت. وی ادامه داد: وقتی خریدار بخواهد محموله 2 میلیون بشکه‌ای که مثلا 100 میلیون دلار ارزش دارد را تسویه کند، جابه‌جا کردن این مقدار دلار یا معادلش ریال در سیستم بانکی کار سختی است. این کار نیازمند روش‌های استاندارد و تضمین شده مانند اعتبار اسنادی است اما وقتی حداقل حجم قابل تحویل کم شود، انتقال وجه‌ها راحت‌تر می‌تواند اتفاق بیفتد و با روش ساده‌تری خریداران می‌توانند مبلغ ارزی یا ریالی را پرداخت کنند. پس در حالت کلی کاهش حجم حداقل مقدار محموله قابل خرید از 35 هزار بشکه به هزار بشکه 2 فایده دارد؛ 1- تعداد مشتریان بیشتری می‌توانند وارد بازار نفت ایران شوند، 2- روش‌های تسویه و پرداخت متنوع‌تری در روش‌های پرداختی سرمایه‌گذاران پیش روی آنها قرار خواهد داد.
این کارشناس انرژی در رابطه با مصوبه مجلس در رابطه با عرضه حداقل 6 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در بورس و اضافه شدن این قانون در ابلاغیه جدید وزارت نفت و به تبع آن در اطلاعیه عرضه گفت: این یک تکلیف قانونی است، وزارت نفت موظف است این کار را انجام دهد. قانون وزارت نفت را مکلف به فروش نکرده، فقط اشاره شده که وزارت نفت باید حداقل 6 میلیون بشکه نفت در بورس عرضه کند. افزایش حجم و بسامد عرضه و تکرارهای عرضه پشت سر هم خود به جذب مشتری‌ها و افزایش فروش کمک می‌کند. در واقع اگر 6 میلیون بشکه یا بیشتر، نفت در بورس عرضه شود، این پیغام به بازار مخابره می‌شود که ‌وزارت نفت عزم جدی برای فروش نفت در بورس دارد.

  • پایان رسمی «الف» و «توتال» در ایران (دنیای خودرو)

  • عربستان، ناموفق در جبران کمبود عرضه نفت (عصر اقتصاد)

  • تاوان سنگین نفت برای جنگ طلبی ترامپ (اخبار صنعت)

  • نفتکش حامل نفت ایران متعلق به بانک کونلون نیست (آفتاب اقتصادی)

  • ضرر پالایشگاه های آسیایی در نخستین ماه بدون نفت ایران (ابرار اقتصادی)

  • اولویت های 4 شرکت اصلی وزارت نفت (اقتصاد ملی)

  • دلایل سقوط نفت به کف 100 روزه (خریدار)

  • موزه «پمپ بنزین دروازه دولت» با حضور شهردار تهران گشایش می یابد (ثروت)

  • شکایت ایران به ایکائو از روند سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی (صبح اقتصاد)

  • بورس نفت برای مشتریان جذاب تر می شود (وطن امروز)

(بازدید 14,322 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx