روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 11 خرداد ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

تغییر شکل ترس در بازار  نفت 

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان سردرگمی در اردوگاه نفتی آمریکا نوشت:در حالی عربستان بارها اعلام کرده است که در صورت تحریم نفتی ایران، آمادگی جبران کمبود بازار را دارد، که گزارش‌های جدید نشان می‌دهد، اظهارات ریاض بیش از آن که واقعیت باشد، بلوف نفتی است. به‌گزارش رویترز، براساس این گزارش تحقیقاتی، ۱۴ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» در ماه مه، روزانه ۳۰.۱۷ میلیون بشکه نفت تولید کردند که در مقایسه با ماه قبل از آن یعنی آوریل، ۶۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد که این رقم از سال ۲۰۱۵ تاکنون بی‌سابقه است. بنا بر این گزارش، عربستان سعودی تحت فشار دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا تولید نفت خود را افزایش داده اما همچنان کمتر از سطحی که در اوپک بر سر آن توافق شده، نفت تولید می‌کند. یکی از هیأت‌های عضو اوپک اعلام کرد: «تولیدکنندگان شاید برای تأمین نیازهای آسیا تولید خود را تغییر دهند، اما به طور کلی افزایشی در تولید نفت حاصل نخواهد شد.» عربستان با ۲۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر، تولید خود را به ۱۰.۰۵ میلیون بشکه افزایش داده که هنوز با سهم ۱۰.۳۱۱ میلیون بشکه آن در اوپک فاصله دارد و به نظر می‌رسد که عربستان نتوانسته کاهش تولید نفت ایران را جبران کند.فریدون مجلسی کارشناس حوزه بین‌الملل و سیاسی نیز معتقد است که تحریم‌های امریکا توان صفر کردن صادرات نفت ایران را ندارد.  مجلسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما می‌گوید: «اگرچه امریکا به جد دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است اما موفق نخواهد شد. تحریم امر مطلقی نیست و نمی‌تواند ما را به طور کلی از بازار نفت محروم کند.» او ادامه می‌دهد: «اطاعت و پیروی از امریکا برای کشورهای بزرگی مثل هند و چین هم مسأله تحقیر آمیزی است. اگرچه امریکا قدرت دارد و ممکن است برخی مسائل را به آنها تحمیل کند.»

تغییر چهره ترس در بازار نفت

دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان تغییر چهره ترس در بازار نفت نوشت: بازار نفت این روزها شاهد تغییر در دغدغه و نگرانی معامله‌گران است. در حالی که از ابتدای سال جاری میلادی نگرانی از ریسک‌های ژئوپلیتیک و کمبود نفت در بازار، مهم‌ترین‌ دغدغه معامله‌گران بود در هفته‌های اخیر نگرانی از کاهش تقاضای نفتو بازگشت مازاد عرضه بر بازار این کالا سایه افکنده و افت شدید قیمت‌ها را رقم زده است. بهای نفت‌خام ظرف سه روز گذشته با کاهش شدیدی مواجه شد و به کمترین سطح از اواسط فوریه یعنی کف بیش از سه ماهه خود رسید. نگرانی از افزایش تنش‌های تجاری و اثرگذاری آن بر اقتصاد جهان مهم‌ترین‌ عامل نگرانی در بازار نفت بود. قیمت نفت برنت، نفت شاخص بازار اروپا روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) بیش از ۲دلار معادل ۳ درصد کاهش یافت و به ۶۶/ ۶۴ دلار بر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت، نفت‌خام شاخص بازار آمریکا نیز ۲/ ۱ دلار معادل ۲درصد افت کرد و حدود ۴/ ۵۵ دلار بر بشکه معامله شد. این ریزش قیمت‌ها در حالی بود که در دو روز پیش از آن نیز بازار نفت افت قیمت شدیدی را تجربه کرده بود. به‌طوری‌که نفت برنت که در معاملات اول هفته حدود ۷۰ دلار بر بشکه به فروش می‌رسید، طی سه روز بیش از ۵ دلار (نزدیک به ۸ درصد) کاهش قیمت را تجربه کرده است.افت قیمت‎ها در روز گذشته در حالی ادامه یافت که به دنبال برگزاری نشست کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و بیانیه تحریک آمیز افتتاحیه این نشست نگرانی‌ها از تنش‌ها در منطقه افزایش یافته بود. با این حال اخبار مربوط به تنش‌های تجاری و نگرانی از شرایط اقتصاد جهانی به خصوص بعد از انتشار برخی آمار اقتصادی چین هرگونه نگرانی از ریسک‌های ژئوپلیتیک را بی‌اثر کرد و کاهش قیمت‎ها در بازار نفت را رقم زد

مشکلات فروش نفت ایران

تعادل مصاحبه محمدحسین عادلی با مشعل را بازتاب داده، در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز بحث خود در خصوص مشکلات فروش نفت ایران را این طور ادامه داده است: «البته به این معنا هم نیست که ما با چالش فروش نفت روبرو نیستیم، بلکه حتی باید سازوکارهای تازه‌ای را تعریف کنیم. مانند گذشته شاید نتوانیم قراردادهای بلند ساده داشته باشیم. باید شیوه‌های جدید بازاریابی، بازار هدف و مشتریان هدف جدید، سیاست فروش و حتی قراردادهای فروش، از نو و مطابق با شرایط حاضر تعریف شوند»  عادلی شیوه فروش نفت در دولت سابق به افرادی چون بابک زنجانی مجرم محکوم به اعدام را به صورت توامان «ناموفق» و «فسادآور» خوانده و عنوان کرده است: «نگرانی وزیر نفت از ظهور دوباره بابک زنجانی‌ها مهم و موضوعی کلیدی است، بنابراین باید سازوکارهای قابل قبول را در زمینه فروش نفت به کار ببندیم.

آنچه پیش‌تر اتفاق افتاد، در واقع فروش نفت به برخی اشخاص بود. آن کار نه تنها موفق نبود، بلکه با فساد توام شد.

  • ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی 2برابر می شود (ابرار اقتصادی)
  • بنزین فقط با کارت سوخت عرضه می شود (اخبار صنعت)
  • پایتخت تعویض روغن ایران کجاست؟ (دنیای خودرو)
  • تعویق تحریم پتروشیمی از سوی آمریکا (تعادل)
(بازدید 14,309 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx