پالایشگاه تهران در چه سالی و با چه هزینه‌ای ساخته شد؟

احداث پالایشگاه تهران

مجله تهران مصور، منتشر شده در سوم خرداد1342 در گزارشی به احداث پالایشگاه تهران و هزینه‌های آن پرداخته است.

«تهران‌مصور» نوشته است:  به‌زودی قرارداد ساختمان پالایشگاه تهران بین شرکت ملی نفت و کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های آلمانی، فرانسوی و آمریکایی به امضا می‌رسد. به موجب این قرارداد، پالایشگاهی که روزانه پنجاه‌هزار بشکه نفت خام را تصفیه می‌کند در نزدیکی تهران ساخته می‌شود.

این پالایشگاه می‌تواند محصولات خود را تا روزی صدهزار تن بالا ببرد، ولی تا پانزده سال دیگر فقط چند نوع محصول مورد نیاز می‌سازد.

به موجب نظری که متخصصین داده‌اند، چون تکمیل و اختراع ماشین‌های تصفیه مرتبا در حال تغییر است، ازاین‌رو کوشش شده است که حتی‌الامکان از خرید ماشین‌های قدیمی و یا دستگاه‌هایی که ممکن است در آتیه نزدیک از کار بیفتد خودداری شود.

این پالایشگاه، که در سال 1965 آماده بهره‌برداری می‌گردد، 130 میلیون دلار تمام می‌شود. سرمایه ایجاد پالایشگاه را کنسرسیوم (آمریکایی، آلمانی، فرانسوی) می‌پردازد و قیمت آن با بهره در مدت پنج سال از فروش محصولات داخلی کشور تأمین می‌شود.

چون با توسعه صنایع و ماشین‌آلات در سراسر کشور مصرف مواد تصفیه‌شده به سرعت بالا می‌رود، لذا برنامه مربوط به احداث لوله دوم (اهواز ــ تهران) متوقف شده و به جای آن پالایشگاه جدید ساخته می‌شود.

اگر کمپانی‌های نفتی بگذارند و عمال نفتی آنها در داخل کشور تحریک و خرابکاری نکنند، پس از تکمیل پالایشگاه مذکور از خط لوله فعلی (تهران ــ اهواز) برای صدور مواد نفتی منطقه سراجه و البرز به خارج کشور نیز استفاده می‌شود.

 

 

(بازدید 14,085 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx