روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲8 اردیبهشت ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

شکست خرس‌ها در بازار نفت

عبور نفت از مرز ۷۳ دلار

روزنامه  دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «شکست خرس‌ها در بازار نفت» نوشت: نگرانی از افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه، عاملی بود که در ساعاتی از معاملات روز گذشته باعث عبور نفت از مرز ۷۳ دلار بر بشکه شد. تشدید تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران ریشه افزایش نگرانی از کاهش عرضه نفت خام به بازار و رشد قیمت‌ها ارزیابی می‌شود. پس از لغو معافیت‌ها برای خریداران نفت خام ایران، افت عرضه نفت خام ایران به کاهش تولیدی که از ابتدای ژانویه امسال از سوی اوپک پلاس جریان دارد، دامن زد و به آن عمق بیشتری بخشید. در عین حال، افزایش تنش‌ها در خاورمیانه به‌عنوان یکی دیگر از نتایج تقابل آمریکا با ایران، تداوم رشد قیمت در بازار نفت را باعث شد. این دو عامل باعث شدند «نگرانی از کند شدن رشد اقتصاد جهانی و افت تقاضای نفت خام زیر سایه جنگ تجاری آمریکا و چین» و همچنین «رشد ذخایر نفت خام تجاری آمریکا»، به عنوان سیگنال‌هایی جدی برای ورود خرس‌ها به بازار نفت و فشار به قیمت طلای سیاه، خنثی شوند.

در جای دیگری از این گزارش می‌خوانیم:آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد کاهش عرضه‌ای که با خروج نفت ایران از بازار ایجاد شده، از سوی دیگر تولیدکنندگان نفت جبران شود. عربستان سعودی به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ دارنده ظرفیت خالی تولید نفت در دنیا، برای انجام این ماموریت مورد نظر است. این انتظار به خصوص با اعلام آمادگی سعودی‌ها برای پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار ایجاد شده است با این حال بزرگ‌ترین‌ عضو اوپک و دیگر اعضای این سازمان هنوز اقدام چشمگیری برای افزایش تولید نداشته‌اند. بر اساس گزارش ماهانه اوپک، این سازمان ماه گذشته میلادی به‌طور میانگین ۲/ ۳۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. این میزان تولید با وجود افزایش ۳۰ هزار بشکه‌ای، همچنان کمتر از میزان توافق‌شده برای «سقف تولید» در «پیمان کاهش تولید» است.در این میان، عربستان تولید روزانه نفت خود را همچنان روی ۸۲/ ۹ میلیون بشکه در روز ثابت نگه داشته است. این میزان تولید که کمترین سطح در چهار سال گذشته ارزیابی شده، نشان از عدم تمایل عربستان برای افزایش فوری تولیدات دارد.

کاهش نرخ سرمایه‌گذاری بر صنایع فسیلی

 روزنامه تعادل در گزارشی بادعنوان «تداوم روند کاهش ۳ ساله سرمایه‌گذاری در انرژی» نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد که با وجود کاهش نرخ سرمایه‌گذاری بر صنایع فسیلی، هنوز شاهد همت اعضای پیمان پاریس برای افزایش سرمایه در بازار سوخت‌های سبز نیستیم. به گزارش اویل پرایس، سرمایه‌گذاری جهانی در بازار انرژی در سال ۲۰۱۸ یک و هشت دهم هزار میلیارد دلار بود که در ادامه روند کاهشی سه سال گذشته خود قرار دارد. مصرف هزینه‌ها بیشتر برای نفت، گاز و زغال‌سنگ در جهان بوده است که مصرف کمتر سوخت‌های فسیلی و استفاده کمتر از آنها در تولید برق را نشان می‌دهد. چین به عنوان بزرگ‌ترین مقصد سرمایه‌گذاری انرژی جهان شناخته می‌شود. مطابق با گزارش آژانس جهانی انرژی پس از بحران‌های بین سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ صنعت نفت تا سال گذشته که قیمت‌ها افزایش یافت، بازار طلای سیاه دیگر به اندازه گذشته حاضر به هزینه برای این سوخت فسیلی نیست. سرمایه‌گذاری‌های جدید بیشتر بر مبنای پروژه‌های کوچک‌تر و در نتیجه با ثبات بیشتر است و صنعت نفت دیگر به روش‌های قدیمی وابسته نیست. آژانس بین‌المللی انرژی سال ۲۰۱۹ را نقطه عطفی در مخارج صنایع نفتی می‌داند چرا که برخی کشورها حاضر شده‌اند هزینه‌هایی را برای تغییرات زیرساخت‌های نفتی خود انجام دهند. به این معنی که صنایع بالادستی رشد چهار درصدی در مخارج خود داشته‌اند در حالی که در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۳۰ درصدی مخارج نفتی مواجه بودیم. ولی در تنفس آتی بازار، آژانس بین‌المللی انرژی نسبت به افزایش میزان انتشار گازهای کربن هشدار داده است.

آمریکا در منطقه سیلی خورد خواب جنگ از سرش پرید

 کیهان در گزارش اصلی امروز خود با عنوان آمریکا در منطقه سیلی خورد خواب جنگ از سرش پرید، نوشت: مقامات و رسانه‌های آمریکایی که پیش از این درباره حمله به ایران لاف‌زنی می‌کردند، در یک عقب‌نشینی آشکار صراحتا اعلام کرده‌اند که جنگ با ایران برای آمریکا ویرانگر است. در هفته‌های اخیر آمریکا در روندی مسبوق به سابقه چندین بار در منطقه سیلی خورده است.در روزهای گذشته، انفجارهای پی‌در‌پی در بندر الفجیره- تنها بندر نفتی و صنعتی کشور امارات- که طی آن بین 7 تا 10 کشتی نفتی غول پیکر- از جمله دو کشتی متعلق به عربستان سعودی- مورد حمله واقع شدند، علاوه‌بر آنکه خواب را از سر شیوخ مرتجع پراند، مقامات آمریکایی را نیز به شدت نگران کرد. همچنین در روزهای گذشته حمله پهپادی انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان باعث تحولی راهبردی در جنگ یمن شد.

خبرهای خوب پتروشیمی در راه است (مشعل)

چراغ سبز مناقصه بلوک های اکتشافی به شرکت های E&P ایرانی (مناقصه مزایده)

لاستیک خوزستان خصوصی شد (دنیای خودرو)

بازار نفت در ابهام (اخبار صنعت)

فرسودگی بلای جان صنعت نفت (دانش نفت)

(بازدید 14,415 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx