روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ ۲6 اردیبهشت ۱۳۹۸

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

تردید در میزان تولید نفت عربستان

عربستان توان افزایش تولید نفت را ندارد

روزنامه ایران در مطلبی با موضوع میزان تولید نفت عربستان نوشت: درحالی عربستان متعهد شده ظرفیت تولید نفت خود را بعد از برقراری تحریم نفتی ایران در بازارهای جهانی افزایش دهد که منابع معتبر نفتی از اختلاف در میزان تولید نفت این کشور خبر می‌دهند.  میان ارقام اعلامی این کشور از تولید نفت خام با میزان گزارش شده از سوی منابع ثانویه اختلافی به اندازه 65 هزار بشکه در روز وجود دارد.  برپایه گزارش ماهانه اوپک، سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که در ماه آوریل 2019 (فروردین – اردیبهشت) روزانه 9 میلیون و 807 هزار بشکه تولید نفت خام داشته‌اند که این میزان 20 هزار بشکه بیشتر از رقم اعلامی ماه قبل است. اما آمار منابع ثانویه که از منابع مختلف نظیر رصد نفتکش‌ها و اطلاعات گمرکی به دست می‌آید، از کاهش 45 هزار بشکه‌ای تولید نسبت به ماه مارس (اسفند-فروردین) خبر می‌دهد. بنا بر اعلام منابع ثانویه عربستان در ماه آوریل (فروردین -اردیبهشت) روزانه 9میلیون و 742 هزار بشکه در روز تولید داشته است.

اگر قرار باشد که عربستان بخشی از صادرات نفت ایران را جبران کند، باید حدود 500 هزار تا 800 هزار بشکه در روز افزایش تولید بدهد.

در ادامه‌این گزارش می خوانیم:  برخی کارشناسان معتقدند که عربستان توان این افزایش تولید برای جایگزینی نفت ایران را ندارد. سید مهدی حسینی، کارشناس انرژی به «ایران» گفت: «بعید است که «ریاض» توان این افزایش تولید را داشته باشد. به نظرم آنها در ظرفیت تولیدشان بزرگنمایی می‌کنند و توان پر کردن خلأ نفت ایران را در بازار ندارند. امارات متحده عربی که در این زمینه با عربستان و امریکا هم پیمان شده نیز شرایط مشابه‌ای دارد. آنها در حال افزایش تولید هستند و ممکن است که بخشی از نیاز بازار را نیز تأمین کنند. اما در مورد میزان توان تولید خود بلوف می‌زنند.»به گفته حسینی، عربستان برای تأمین بودجه خود در سال‌جاری میلادی به دنبال قیمت‌های بالاتر از 80 دلار برای هر بشکه نفت است و این موضوع نیز روی تولید این کشور اثر می‌گذارد. چراکه در صورت افزایش عرضه قیمت نفت خام کاهش خواهد یافت.در همین حال، بر اساس گزارش منابع ثانویه امارات در ماه آوریل 3 هزار بشکه در روز افزایش تولید نفت خام داشته است. سه میلیون و 60 هزار بشکه رقم اعلامی برای تولید این کشور است.

تحقق صلح و ثبات در منطقه!

روزنامه دنیای اقتصاد در خبری مربوط به حمله به بندره فجیره در امارات نوشت: محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح و رهبر دوفاکتوی امارات در اولین واکنش نسبت به این دو حادثه این گونه اظهار نظر کرد، امارات بر اساس مسؤولیت بین‌المللی‌اش در جهت انتقال نفت به بازار جهانی، تضمین امنیت دریانوردی و مقابله با هرگونه تلاش برای تهدید دریانوردی در منطقه از سوی هر طرفی تلاش می‌کند زیرا این تهدید خسارت‌های هنگفتی را به اقتصاد جهانی وارد می‌کند.این اظهارات ولیعهد ابوظبی را خبرگزاری رسمی این کشور در جریان دیدار عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر منتشر کرد. خبرگزاری رسمی امارات گزارش داد، محمد بن زاید به سیسی تاکید کرده که چالش‌ها و خطرات بسیاری در منطقه وجود دارند که تحرک کارآمد عربی را برای تعامل با آن می‌طلبد تا منافع عالی عربی و خواسته‌های ملت‌های عرب در زمینه تحقق صلح و ثبات را محقق کند. وی نقش محوری مصر به عنوان قدرت بزرگ عربی که نقشی موثر در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دارد را مورد تاکید قرار داد. ولیعهد ابوظبی در ادامه بر هماهنگی همیشگی با قاهره و توافق دیدگاه‌ها درباره منابع تهدید امنیت منطقه از جمله حملات و عملیات خرابکارانه که کشتی‌های تجاری را در نزدیکی آب‌های منطقه‌ای امارات و تاسیسات نفت عربستان را ظرف روزهای گذشته هدف گرفتند، تاکید کرد. محمد بن زاید خاطرنشان کرد، روابط امارات و مصر اساس مهم و یکی از رکن‌های ثبات و امنیت در منطقه است به طوریکه دو کشور با هم به مقابله با تروریسم و افراط‌گرایی می‌پردازند و با تلاش‌های مداخله در امور داخلی عربی و حفظ موجودیت ملی این کشورها در مقابل شبه نظامیان مسلح دارای طرح‌ و نقشه‌های مشکوک مقابله می‌کنند و حمایت از توسعه در تضمین حقوق ملت‌های عربی در داشتن زندگی کریمانه بدور از درگیری‌های منطقه‌ای ویرانگر را مورد حمایت قرار می‌دهند.

(بازدید 14,347 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx