روزنامه در تلویزیون مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور ـ 22 اردیبهشت 1398

مرور صفحه نخست روزنامه‌های اقتصادی کشور

شرط‌بندی روی نفت ۱۰۰ دلا‌ری

«دنیای اقتصاد» گزارشی را با تیتر «شرط‌بندی نفت ۱۰۰ دلا‌ری» به‌عنوان تیتر اول خود انتخاب کرده و نوشته است: حرکت معامله‌گران بازار نفت به سمت محدوده ۱۰۰ دلاری هشدار کمبود عرضه در بازار طلای سیاه را جدی‌تر کرد. براساس گزارش‌های موجود، اخیرا در بازار آتی نفت بیش از ۴۵ میلیون بشکه نفت خام روی قیمت‌های ۹۰، ۱۰۰ و ۱۱۰ دلار معامله شده است. تلاش آمریکا برای صفر کردن صادرات نفت خام کشورمان و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیک در دنیا با محوریت ایران و آمریکا از مهم‌ترین دلایل حرکت این کالای استراتژیک به سمت محدوده ۱۰۰ دلار و بیش از آن است. پیش‌بینی بازگشت نفت به کانال ۱۰۰ دلار بر بشکه، سال گذشته نیز از سوی تحلیلگران بازار مطرح شده بود؛ اما ریسک‌های ژئوپلیتیک فعلی باعث شده‌اند این‌ پیش‌بینی این‌بار در فضایی جدی‌تر طرح شود. سپتامبر سال گذشته زمانی بود که در آستانه اجرای فاز دوم تحریم‌های آمریکا با تمرکز بر صادرات نفت ایران، کارشناسان انتظار بازگشت نفت ۱۰۰ دلاری را به بازار تزریق کردند. اما این پیش‌بینی با اعطای معافیت‌های نفتی محقق نشد. حال با افزایش تنش‌ها میان ایران و آمریکا در منطقه خلیج فارس، تمدید نشدن معافیت‌های نفتی شش ماهه و حرکت کند عربستان برای افزایش تولید، به‌نظر می‌رسد بازار نفت بیش از پیش آماده ورود به محدوده ۱۰۰ دلاری است.

اختلال عرضه نفت خام در بازار جهانی؟!

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «ریسک‌های ژئوپلیتیک در واقع به اتفاقاتی اطلاق می‌شود که می‌توانند مسیر عرضه مناسب نفت خام به بازار جهانی را با اختلال جدی مواجه کنند. در چنین شرایطی، پاداش خوبی در انتظار معامله‌گرانی است که روی این ریسک‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. چنین اتفاقی همین حالا در بازار جهانی نفت در حال رقم خوردن است. برخی معامله‌گران با در نظر گرفتن اوضاع فعلی دنیا، روی انتظار نفت ۱۰۰ دلاری سرمایه‌گذاری می‌کنند. این دسته از معامله‌گران در حالی روی اتفاقی که هنوز رخ نداده سرمایه‌گذاری می‌کنند که مهم‌ترین دلیل آنها برای پذیرش ریسک نهفته در این سرمایه‌گذاری، چشم‌انداز شرایط فعلی در آینده است. به این معنا که تصور آنها از آینده، شرایطی را پیش روی آنان ترسیم می‌کند که عرضه نفت در کنار اوج گرفتن تقاضا در نیمه دوم سال را برای پاسخگویی به موج نیاز به نفت ناکافی می‌دانند.»

در ادامه گزارش دنیای اقتصاد می‌خوانیم: در این میان نگرانی از اختلال عرضه نفت از مسیر تنگه هرمز، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ریسک‌های پیش روی بازار، با حرکت ناوهای جنگی جدید آمریکایی به سمت خلیج فارس بیش از پیش افزایش یافته است. تنگه هرمز مسیر عبور حدود ۱۸ میلیون بشکه نفت خام در روز است. با جدی شدن تهدیدهای آمریکا بر صفر کردن صادرات نفت‌خام ایران، رئیس‌جمهوری کشورمان تلویحا مسدود کردن این تنگه استراتژیک را مطرح کرد. حسن روحانی پیش از این اعلام کرده بود «اگر آمریکا به اقدامات خود برای قطع صادرات نفت ایران ادامه دهد ایران اطمینان حاصل خواهد کرد که هیچ کشور دیگری نتواند نفت خود را صادر کند.» برخی کارشناسان عقیده دارند ایران به لحاظ حقوقی می‌تواند تدابیر امنیتی را در تنگه هرمز افزایش دهد و کنترل‌های سختگیرانه‌تر از شرایط معمول را اعمال کند.

فروش نفت ایران در بازار خاکستری!

شرق هم تیتر یک امروز خود را به نفت اختصاص داده است. چندی پیش امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت از فروش نفت ایران در بازار خاکستری سخن گفت و حالا همان سخن، امروز دستمایه تیتر یک شرق، در پی کاهش خرید چین از ایران شده است. شرق به خبرهای امتناع دو شرکت بزرگ چینی از خرید نفت ایران یعنی ساینوپک و شرکت ملی نفت چین در پی عدم تمدید معافیت نفتی هشت کشور خریدار نفت ایران توسط آمریکا پرداخته و در ادامه اینگونه نتیجه گرفته که کاهش خرید نفت ایران توسط چین در همان بازار خاکستری جبران می شود.

پافشاری مشتریان خارجی برای محصولات پتروشیمی ایران (اخبار صنعت)

رشد تقاضای گاز در دنیا (اقتصاد سرآمد)

شرط بندی نفت 100 دلاری (دنیای اقتصاد)

(بازدید 13,906 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx