سلایق سیاسی مطرح نیست/ رقیب بخش‌خصوصی نیستیم

چهره های این ویدئو

سعید محمد در نشست حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی نفت اظهار داشت: امروز شاهدیم دشمن فشار اقتصادی را پیش از همه زمان‌ها در کشور ما وارد کرده و معیشت مردم را هدف گرفته که محور این فشارها نیز صنعت نفت است اما امیدواریم این تحریم‌ها نتیجه مبارکی برای کشور باشد و آنچه سال‌ها دنبال آن بودیم که بتوانیم از بودجه نفت استقلال داشته باشیم محقق شود هر چند ابتدا سخت است اما نتایج مستمری خواهد داشت.

وی افزود: ظرفیت‌های کشور ما بالاست. حتی در کشور معادنی داریم که نفت دوم کشور بوده و سال‌ها مغفول مانده‌اند. امیدواریم بتوانیم به سمت معادن و گردشگری بیش از نفت حرکت کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء با بیان اینکه رشد تقاضای صنعتی در جهان به قدری زیاد است که دشمن نمی‌تواند انحصارطلبی داشته باشد و به این ترتیب توطئه‌ها از دشمن سلب می‌شود، خاطرنشان کرد: دست آمریکا از این صنایع کوتاه است و تهدیدها راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه توسعه کمی و کیفی قرارگاه و بخش‌خصوصی با فشارهای بین‌المللی بیشتر خواهد شد، تصریح کرد: همان‌طور که سال‌های گذشته شاهد بودیم امروز ما صاحب لایسنس هستیم و بسیاری از صنایع ما بومی‌سازی شده‌اند. اکنون قرارگاه از بن‌بست تکمیلی عبور کرده و در مسیر توسعه ساختاری حرکت می‌کند.

محمد خاطرنشان کرد: با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و فرمان رهبری در اقتصاد مقاومتی ما بنا داریم برای مقابله با خام‌فروشی در حوزه‌های پایین‌دست نیز ورود کنیم. ما اکنون به‌عنوان پیمانکار GC عمل می‌کنیم و از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و سعی می‌کنیم جای خالی شرکت‌های خارجی را پر کنیم. در حوزه تامین مالی نیز نقدینگی‌های سرگردان اگر درست هدایت شوند خلاء‌ها پر می‌شوند.

وی با بیان اینکه با توجه به فضاسازی‌هایی که علیه سپاه و قرارگاه خاتم که از خارج کشور نیز جهت‌دهی می‌شوند ما سعی می‌کنیم از این به بعد گفتمان راحت‌تری داشته باشیم، اظهار داشت: براساس ماده 147 قانون در زمان صلح ما در توسعه زیرساخت‌ها فعالیت می‌کنیم. علاوه بر صنعت نفت و گاز در حوزه‌های مردم‌نهاد و پروژه‌های توسعه‌ای کشاورزی و معادن نیز ورود کرده‌ایم و در این راستا توافقی با وزارت جهاد کشاورزی حاصل کرده‌ایم در حوزه معادن نیز دنبال این هستیم که الگوهایی پیاده کنیم که پروژه‌های معدنی اجرا کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره اینکه گفته می‌شود قرارگاه اجازه رقابت و حضور بخش‌خصوصی را در پروژه‌ها نمی‌دهد، گفت: ما همانند بخش‌خصوصی تمام ضوابط را رعایت می‌کنیم. تمامی بیمه و ضوابط دیگر ارگان‌ها مانند بخش‌خصوصی بر قرارگاه نیز حاکم است. البته اقبال کارفرمایان به قرارگاه بیشتر بوده و در تمام دولت‌ها نیز آن را شاهد بوده‌ایم. سلایق سیاسی در کار نیست. وقتی مجموعه‌ای توانمند باشد کارفرمایان علاقه‌مندند با آن مجموعه همکاری کنند. ضمن اینکه باید گفت قرارگاه خاتم نسبت به بخش‌خصوصی محدودیت‌های بیشتری دارد زیرا نظارت دیوان محاسبات و سازمان بازرسی بر ما بیشتر است.

وی ادامه داد: ما تلاش می‌کنیم خلاء‌ها را پر کنیم؛ مثلا با رفتن شرکای خارجی از پارس‌جنوبی به قرارگاه اعتماد بیشتری شد. ما به‌عنوان GC عمل کردیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاءتاکید کرد: ما رقابتی با بخش‌خصوصی نداریم و جایگزین آنها نیستیم. فقط به عنوان جایگزین خلاء‌ها فعالیت می‌کنیم.

وی افزود: زمانی که ایتالیایی‌ها پروژه ستاره خلیج فارس را رها کردند با اعتمادی که کارفرما به ما داشت فاز سه این پالایشگاه را با طراحی صددرصد ایرانی اجرا کردیم طوری‌که 70 درصد تجهیزات ایرانی و در بخش راه‌اندازی و اجرا نیز صددرصد ایرانی ها فعالیت کرده‌اند.

محمد تاکید کرد: پتانسیل‌های ما کنار بخش‌خصوصی است و ما به عنوان نخ تسبیح عمل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قرارگاه در بخش‌های خطوط انتقال نفت و گاز، ایستگاه‌ها، تلمبه‌خانه، پتروشیمی‌ها و توسعه میادین فعالیت دارد، اظهار داشت: علاوه بر این عرصه‌ها برنامه‌ریزی کردیم که در بخش پایین‌دست نیز ورود کنیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء درباره پروژه‌های بالادست قرارگاه اظهار داشت: ما سعی می‌کنیم تامین مالی و اجرایی پروژه‌ها را داشته باشیم. استراتژی ما شناسایی خلاء‌ها بوده و زمانی که خارجی‌ها کشور را ترک می‌کنند ما در پروژه‌ها ورود می‌کنیم. مثلا با توجه به سیاست‌ها باید از خام‌فروشی جلوگیری شود. در حال حاضر کشور به 20 میلیون تن مواد پایین‌دست نیاز دارد که فقط سه میلیون تن تولید می‌شود بنابراین برنامه‌ریزی کردیم که در این حوزه فعالیت داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف ما این است که در بخش‌های از اقتصاد که کشور نیاز دارد و بخش‌خصوصی رغبتی به فعالیت ندارد حضور داشته باشیم.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء خاطرنشان کرد: ما خود را بازوی دولت می‌دانیم. از سال 68 تا امروز با تمامی دولت‌ها رابطه خوبی داشته‌ایم و بخصوص در حوزه نفت و گاز فعالیت‌های زیادی کرده‌ایم .

وی درباره سفارش کشور ونزوئلا برای ساخت نفت‌کش اظهارداشت: از چهار نفت‌کشی که سفارش شده یک فروند تاکنون ساخته شده و دومین نفت‌کش هم پنجاه درصد پیشرفت داشته است.

محمد همچنین به پروژه‌های ساخت سکو اشاره کرد و گفت: مجموعه صدرا ساخت 10 سکو را در تعهد خود دارد که تاکنون 5 سکو نصب شده و 5 سکو دیگر تا آبان 98 نصب خواهد شد.

وی درباره توسعه فاز 4 ستاره خلیج فارس اظهارداشت: از اواسط سال گذشته دستور کار صادر شده و از آن تاریخ شروع به اجرا شده است. این فاز 120 هزار بشکه ظرفیت دارد. در فازهای قبلی 80 درصد تجهیز ایرانی و در فاز 4 صددرصد ایرانی اجرا می‌شود. هنوز فاز 4 به ما ابلاغ نشده ولی مجموعه کار در حال اجرا است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء درباره فعالیت قرارگاه در پروژه‌های کشورهای همسایه گفت: ما زمینه ورود به این کشورها بخصوص عراق و سوریه را بررسی می‌کنیم اما با توجه به تحریم سوریه ورود به پروژه‌های این کشور تا حدی سخت‌تر است.

وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایلنا درباره تاثیر تحریم‌ها برای ورود به پروژه‌های شرکت‌های خارجی اظهارداشت: وقتی بین دو کشور قرار است مبادله‌ای انجام شود راه‌های زیادی وجود دارد. مبادله کالا، مباحث مالی و تهاتر مطرح است. با توجه به همسویی کشورها مشکلات قابل‌حل است. ما بنا داریم در دو کشور عراق و سوریه احداث بانک مشترک داشته باشیم که در دست بررسی است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء درباره ورود به پروژه فاز 11 تصریح کرد: ابتدا باید این پروژه تعیین و تکلیف شود. ما در هر صورت توانمندی اجرای این پروژه را داریم. به لحاظ تامین مالی هم مشکلی نداریم. پیشنهاد خود را کتبی به وزارت نفت خواهیم داد.

وی درباره اینکه اولویت فاز 11 ایستگاه تقویت فشار بوده، تصریح کرد: ما با ارتباطاتی که با خارج از کشور داریم امکان دسترسی به تکنولوژی را داریم.

(بازدید 15,514 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx