به کارگیری فناوری کاربرد لجن‌های نفتی در فرآیند تولید سیمان

نخستین بار در کشور در کارخانه سیمان اردستان

محققان اصفهانی فرآیند تولید سیمان از لجن‌های نفتی را بومی سازی کردند.

مجری این طرح گفت: نخستین بار در کشور محققان اصفهانی با به بکارگیری لجن های ناشی از ته مانده های نفتی، پساب ها و ضایعات مخازن پالایشگاه اصفهان در فرآیند تولید سیمان این صنعت را در کارخانه سیمان اردستان بومی سازی کردند.
صدیقه واعظی فر با بیان اینکه پیش از این دانش فنی این تکنولوژی در انحصار برخی از کشور های اروپایی، آمریکا و کانادا بوده است افزود: حذف فلزات سنگین ازمحیط زیست، تامین سوخت مورد نیاز کوره های سیمان و تثیبت فلزات سنگین از لجن های نفتی در فرآیند تولید بتن از دیگرمزایای این طرح است.

وی گفت: استفاده از لجن های نفتی در فرآیند تولید سیمان نه تنها منجربه حل مشکل زیست محیطی در کشور می شود، بلکه به دلیل استفاده از محتوای موادنفتی به عنوان سوخت فرعی در کوره پخت سیمان منجر به بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی نیز خواهد شد.

صدیقه واعظی فر میزان هزینه و اجرای این طرح تحقیقاتی را ییش از 10میلیارد ریال برشمرد و افزود: هم اکنون اجرای این طرح در مقیاس صنعتی با ظرفیت 500تن بین وزارت علوم، دانشگاه پیام نور اصفهان، سیمان اردستان و شرکت پالایش نفت اصفهان اجرا شده است.
یکی از معضلات صنایع پالایش نفت وجود پسماندهای خطرناک در فرآیند تولید است که در اطراف پالایشگاه ها تلنبار و سبب آلودگی محیط زیست می شود.

(بازدید 15,427 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx