اختصاص 50درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه

چهره های این ویدئو

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت – محسن دلاویز:

ذخایر نفت و گاز باید ضامن توسعه و رفاه باشد. نه عامل هدر رفت انرژی

دلاویز ضمن تشریح وضعیت مصرف سوخت در کشور با بیان اینکه ساماندهی مصرف انرژی در کشور نیازمند عزم ملی و همت مضاعف است، گفت: تبعات عدم توجه به مسائل مربوط به مصرف انرژی دامن‌گیر کل کشور است و همه ما برای این بازی برد-برد باید همکاری کنیم؛ علاوه بر اینکه مصرف انرژی در کشور بار یارانه‌ای بسیاری دارد، منجر به آلودگی نیز می‌شود و از طرفی اعتبارات کشور دیگر کشش این همه یارانه را ندارد.

۱۵ درصد یارانه انرژی دنیا در دست ایرانیان

مشاور وزیر نفت با بیان اینکه ۱۵ درصد یارانه انرژی دنیا و ۱۰ درصد تولید ناخالص کشورصرف یارانه انرژی ایرانیان می‌شود، گفت: با توجه به اینکه پرداخت یارانه انرژی با شعار برقراری عدالت اجتماعی انجام می‌شود، حالا که در چهلمین سال انقلاب اسلامی، کشور به پختگی و بالندگی رسیده است، باید ارزیابی کنیم که چقدر این پرداخت انرژی ما را به برقراری عدالت نزدیک کرده است.

دلاویز با بیان اینکه موضوع تعیین قیمت بنزین در کشور از حساسیت بالایی برخوردار است، افزود: در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش بهای سوخت در کشور مطرح نیست؛ اما نخبگان و کارشناسان باید برای ساماندهی مصرف انرژی در کشور به این موضوع ورود کنند.

۵۰درصد یارانه انرژی در دست ۳ دهک بالای جامعه

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به اینکه ۵۰ درصد یارانه انرژی کشور در دست سه دهک بالای جامعه است گفت: این میزان یارانه تنها ۳ درصد از نیازهای این افراد غنی به انرژی را تامین می‌کند.

وی در تشریح وضعیت مصرف انرژی در کشور گفت: در حوزه خانگی سالانه معادل ۳۹۶ میلیون بشکه نفت خام، در صنعت ۳۳۱ میلیون بشکه نفت خام و در حمل و نقل ۳۱۹ میلیون بشکه نفت خام مصرف انرژی داریم.

دلاویز افزود: سرانه مالکیت خودرو در کشور کمتر از میزان جهانی و ۲۰۰ خودرو در هر ۱۰۰۰ نفر است، این رقم برای آمریکا ۸۰۰ خودرو است. در همین حال مصرف سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش در کشور ما برابر ۷.۸ درصد است که در اروپا این میزان ۵.۵ درصد است و هدف چهار درصدی را نیز دنبال می‌کند.

وی از بحث فرهنگ‌سازی به عنوان ابزاری برای کنترل مصرف انرژی یاد کرد و گفت:‌ آموزش می‌تواند به فرهنگ جهت دهد به ویژه در حوزه‌های تاثیر‌گذاری همچون حوزه بانوان و دانش‌آموزان که می‌توانند در آینده تاثیر گذار باشند.

مشاور وزیر نفت با بیان اینکه بی‌تفاوتی نسبت به موضوع مصرف انرژی بدتر از عدم همکاری در این مسئله است گفت: توجیه اینکه ایران دارای منابع بسیاراست اصلا پذیرفتنی نیست چرا که هزینه این انرژی می‌تواند برای توسعه و رفاه جامعه به کار گرفته شود.

جشنواره بهسو با هدف فرهنگ‌سازی

دلاویز از برگزاری جشنواره بزرگ دانش‌آموزی بهسو با موضوع مصرف بهینه سوخت به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگ‌سازی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت یاد کرد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره افزایش آگاهی و توجه کودکان و نوجوانان در زمینه اصلاح الگوی مصرف، حفاظت از منابع سوخت، ترویج فعالیت‌ها و اقدام های بهره‌ورانه در جامعه و تشویق آن‌ها به عرصه آشنایی با توانمندی خود، فرهنگ‌سازی در سنین جوانی و همراهی خانواده‌ها با برنامه‌های کاهش مصرف انرژی است.

وی موضوع جشنواره را نقاشی، عکاسی، داستان‌نویسی، کاریکاتور و شعر عنوان کرد و گفت: این موضوعات می‌توانند در زمینه فرهنگ عمومی جامعه، خدمات، صنعت، حمل و نقل و وسایل نقلیه، ساختمان و مسکن، لوازم خانگی، کشاورزی و انرژی‌های تجدید پذیر باشند.

به گفته دلاویز حدود شش میلیون دانش‌آموز مقطع متوسطه سراسر کشور مخاطب این جشنواره هستند و پوسترهای این جشنواره به ادارات آموزش و پرورش ۳۱ استان سراسر کشور ارسال شده و تیزرهای تلویزیونی نیز از مسیر صدا و سیما و فضای مجازی منتشر شده‌اند. ضمن آنکه با شناسایی بیش از یک میلیون دانش‌آموز ارسال پیامک اطلاع رسانی نیز صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلام شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت،‌ جشنواره دانش‌آموزی بهسو از ابتدای بهمن آغاز می‌شود و دانش‌آموزان می‌توانند تا تاریخ ۲۲ بهمن ماه، با مراجعه به سایت www.ifco.ir با دریافت نرم‌افزار جشنواره، برای ارسال آثار اقدام کنند. در هر رشته دو داور به بررسی آثار می‌پردازند و پس از بررسی در نهایت ۵ نفر در هر موضوع و در مجموع ۲۵ نفر انتخاب می‌شوند.

مراسم پایانی جشنواره با حضور مسئولین شرکت ملی نفت ایران، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان دانش‌آموزی و سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها برگزار می‌شود و از نفرات برتر تقدیر و جوایز ارزنده‌ای نیز اعطا می‌شود.

این جشنواره به همت شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، سازمان بسیج دانش‌آموزی و فرهنگیان شهر تهران، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، بسیج وزارت نفت و شرکت قطار شهری تهران و حومه برگزار می شود. همچنین از خبرنگاران سه رسانه که بهترین پوشش خبری را در این زمینه داشته باشند، قدردانی می‎شود.

(بازدید 15,695 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx