دستیابی محققان شیرازی به نانو ذرات شفاف کننده میعانات گازی

محققان دانشگاه شیراز موفق به دستیابی به نانو ذرات شفاف کننده میعانات گازی شدند.

رییس بخش نانو سیال حفاری دانشگاه شیراز گفت: پس از هفت سال تحقیق و مطالعه با کمک گروه پنج نفره موفق شدیم به نانو ذراتی دست یابیم که با آن می‌توان میعانات کدر گازی را شفاف کرد و کیفیت آن را ارتقا داد.
دکتر صباغی با بیان این که این ماده نانویی برای نخستین بار در جهان تولید شده است، افزود: اکنون بسیاری از میعانات گازی به علت تیرگی و غیرشفاف بودن کیفیت پایینی دارند و در بازار‌های جهانی مشتری پسند نیستند و تیرگی زیاد باعث شده تا برخی چا‌ه های استخراج گاز مسدود شوند.
وی تصریح کرد: با دست یابی به این نانو ذرات امکان شفاف سازی انواع میعانات گازی در کشور مهیا شده و این ماده حتی برای شفاف کردن و رفع تیرگی دیگر محصولات صنایع مانند صنعت نساجی هم کاربرد دارد.
رییس بخش نانو سیال حفاری دانشگاه شیراز اظهارداشت: برای رفع تیرگی از گاز استخراج شده نیاز به دستگاهی بود تا هم استحصال گاز قطع نشود و هم دما و فشار گاز کنترل شود، بنابراین توانستیم دستگاهی طراحی کنیم که روی چاه‌های گاز قرار گیرد و تمامی عملیات شفاف سازی را انجام دهد.
دکتر صباغی گفت: هزینه نصب دستگاه و استفاده از این نانو ذرات روی چا‌ه های گاز برابر با قیمت ۴۰۰ بشکه میعانات گازی شفاف شده و دارای صرفه اقتصادی بسیار بالایی است.

(بازدید 15,657 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx