سی‌ان‌جی با قدمت 2 دهه در ایران

تلویزیون نفت بررسی می کند

سوخت پاك

نزدیك به دو دهه است كه از گاز طبیعی فشرده «سی ان جی» ، در كنار سوخت های مایع در حوزه حمل و نقل استفاده می شود.

در حال حاضرتعداد جایگاه های سی ان جی در كشور  بیش از 2400 جایگاه  است و نزدیك به 4 میلیون خودرو گاز سوز در سطح كشور تردد می كنند، و سهم مصرف این سوخت پاك در سبد بخش حمل و نقل كشوری نزدیك به 24 درصد است . این در حالی است كه ایران بزرگترین منابع گازی جهان را در اختیار دارد و گستردگی خطوط لوله گاز و ارزان تر بودن بهای گاز مصرفی نسبت به سوخت های مایع ، می تواند سهم بیشتری از مصرف این سوخت پاك را در حوزه حمل و نقل به خود اختصاص دهد.

در همین رابطه و به منظور افزایش سهم مصرف گاز طبیعی فشرده در سبد بخش حمل و نقل ، برنامه های مدونی از سوی شركت ملی پخش فراورده های نفتی كشور در دست اجراست كه می توان از طرح حمایت از تولید و تبدیل كارخانه ای و كارگاهی بیش از  یك میلیون و 400 هزار دستگاه خودرو عمومی مسافر بر و وانت بار نام برد .

طرح گاز سوز نمودن رایگان خودروهای عمومی و وانت بار از جمله طرح های تشویقی دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه صرفه جویی در مصرف انرژی در حوزه حمل و نقل است كه پیش بینی می شود با اجرای آن سهم مصرف سی ان جی در سبد سوخت مصرفی كشور تا 30 درصد افزایش یابد.

افزایش سهم مصرف سی ان جی در سبد سوخت مصرفی كشور در بخش حمل و نقل علاوه بر صرفه جویی در هزینه های خانوار می تواند به ارز آوری ناشی از فروش فراورده نیز كمك شایانی نماید .

 

(بازدید 4,052 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx