گلباران وزارت نفت در هفته دولت

با پروژه های نفت، گاز و پتروشیمی که امروز افتتاح شد آشنا شوید

امروز دوشنبه در هفته دولت ۳ طرح مهم وزارت نفت با مجموع سرمایه‌گذاری ۴.۷ میلیارد یورو توسط رئیس‌جمهور افتتاح شد که به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت، این رقم حتی در مقیاس جهانی هم از اهمیت برخوردار است. اما این طرح ها چیست؟

1-فاز نخست پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۴ میلیون تن محصول به‌عنوان یکی از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی با دستور رئیس‌جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید. این مجتمع با سرمایه‌گذاری شستان در فاز ۲ عسلویه استان بوشهر احداث شده و مشتمل بر سه فاز است که فاز نخست آن شامل واحدهای شیرین‌سازی گاز، استحصال اتان، تولید متانول و سرویس‌های جانبی است.

2-نیروگاه غرب کارون نیز که با هدف تأمین زیرساخت‌های برق میدان‌های مشترک و تأسیسات نفتی این منطقه عملیاتی ساخته شده است، از طریق ویدیو کنفرانس با دستور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

طرح ساخت نیروگاه غرب کارون با ظرفیت اسمی ۵۰۰ مگاوات با هدف تأمین برق میدان‌های نفتی آزادگان، یاران، یادآوران، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰، واحد بهره‌برداری و تلمبه‌خانه غرب کارون در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار دارد که در این راستا تا کنون واحدهای اول و دوم گازی این نیروگاه با ظرفیت واقعی بیش از ۳۰۰ مگاوات تکمیل و دسترسی میدان‌های یادآوران، آزادگان شمالی و تلمبه‌خانه غرب کارون به شبکه برق‌رسانی امکان‌پذیر شده است.

بر مبنای قرارداد احداث نیروگاه غرب کارون که به‌صورت تبدیل انرژی (BOO) برای ۲۰ سال بین شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت مپنا منعقد شده است، همه تولید برق این نیروگاه تحویل میدان‌های غرب کارون می‌شود. این نیروگاه، یک نیروگاه سیکل ترکیبی است که هم‌اکنون دو واحد گازی آن به مدار آمده و فرآیند اجرای واحد بخار (فاز سوم) نیز در دست اقدام است. حدود ۸۵ درصد از تجهیزات به‌کار رفته در این طرح از داخل کشور تأمین شده و سهم نیروهای بومی شاغل در طرح نیز بیش از ۷۰ درصد بوده است.

3-بهره‌برداری از هزار و ۸۵۰ کیلومتر خطوط لوله ششم و نهم سراسری گاز و خطوط لوله شلمچه، نفت‌شهر و آبدانان و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز دیلم، بیدبلند، اهواز، حسینیه و کوهدشت و طرح توسعه مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران از دیگر طرح هایی بود که از طریق ویدئوکنفرانس با دستور حسن روحانی، صورت گرفت.

بهره‌برداری از این خطوط انتقال گاز و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز در مسیر عسلویه تا میاندوآب، ضمن تقویت پایداری جریان گاز، ظرفیت انتقال گاز کشور را ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌دهد، عملیات اجرایی این خطوط نیز با هدف انتقال دائمی، پایدار و مطمئن گاز به جنوب غرب، غرب و شمال غرب کشور و تقویت صادرات گاز به عراق آغاز شده است. گذر خط لوله از موانع طبیعی دشوار و پیچیده در غرب کشور از دیگر ویژگی‌های پروژه احداث خطوط انتقال گاز ششم و نهم سراسری است. مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز در هر لحظه ۵۰ هزار داده عملیاتی را از سراسر پالایشگاه‌های کشور، خطوط انتقال، ایستگاه‌ها و نقاط صادراتی و وارداتی دریافت می‌کند و این اطلاعات هر سه ثانیه یک‌بار روزآمد می‌شود.

(بازدید 2,635 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx