برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد جهش سوم در حوزه پتروشیمی

تلویزیون نفت بررسی می کند

سخنرانی دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت

صنعت گاز یادگاری دولت تدبیر و امید برای دولت‌های آینده است

رئیس‌جمهوری ضمن اشاره به اینکه شبکه گازرسانی ایران در دنیا بی‌نظیر است، صنعت گاز را صنعتی زیربنایی و عامل توسعه کشور دانست و گفت: دیروز رهبری عنوان کردند که از این دولت باید یادگاری برای دولت آینده بماند، بی‌شک گاز یکی از این یادگاری‌ها خواهد بود.

دکتر حسن روحانی، امروز (دوشنبه، سوم شهریورماه) در آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، دستاوردهای این دولت در بخش‌های گاز، بنزین، گازوئیل و پتروشیمی را یادگار بزرگی برای دولت آینده دانست و گفت: با کار بزرگی که در میدان‌های مشترک نفت و گاز در این دولت انجام شده، تولید گاز ما از منابع مشترک ۲.۵ برابر و تولید نفت حدود ۶ برابر شده است.

وی افزود: تولید نفت از میدان‌های مشترک نفتی در غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه به ۴۰۰ هزار بشکه رسیده است و اگر این خبیث (ترامپ) در آمریکا روی کار نیامده بود، امروز تولید ما از این میدان‌ها، به بیش از یک میلیون بشکه می‌رسید.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنعت گاز با تولید انرژی پاک، صنعتی زیربنایی و عامل توسعه کشور است، تصریح کرد: مجموع تولید گاز کشور از رقم روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب اکنون به نزدیک ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب رسیده‌ است. شبکه گازرسانی ایران در دنیا بی‌نظیر است، ۱۷ هزار روستا در دولت تدبیر و امید به شبکه گاز سراسری متصل شده‌اند و مجموع شمار روستاهای بهره‌مند از نعمت گاز از ۱۴ هزار به ۳۱ هزار رسیده است و سوخت ۸۹ نیروگاه کشور با گاز تأمین می‌شود. گاز صنعت عظیمی است؛ هم انرژی پاک تولید می‌کند و هم سبب توسعه کشور خواهد بود، به گونه‌ای که امروز در غرب کشور گاز را به ترکیه و عراق صادر می‌کنیم و قادر هستیم این سوخت پاک را به کشورهای شرقی هم صادر کنیم و همسو با این موارد، خط لوله گاز تا مرز پاکستان کشیده شده است.

روحانی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۵ درصد مردم ایران از نعمت گاز استفاده می‌کنند، گفت: بیشتر نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور امروز از خوراک گاز باستفاده می‌کنند، همچنین سراسر کشور از عسلویه تا کردستان دارای خطوط لوله گاز هستند و در تولید به خودکفایی رسیده‌ایم، البته باید در مصرف مراقبت کنیم تا خودکفا بمانیم.

وی تصریح کرد: در زمستان روزانه ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز در منازل مصرف می‌شود، یا در اختیار مصارف عمومی قرار می‌گیرد که معادل ۵ میلیون بشکه نفت خام است و در شرایط عادی (غیر زمستان) نیز گازی معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام در اختیار مردم قرار می‌دهیم که این مهم نشان می‌دهد گاز اهمیت ویژه‌ای برای اداره کشور دارد.

رئیس‌جمهوری به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع اعضای هیئت دولت اشاره کرد و افزود: دیروز رهبری عنوان کردند که باید یادگاری از این دولت برای دولت آینده بماند، بدون شک گاز یکی از این یادگاری‌ها خواهد بود.

روحانی ادامه داد: همه فازهای پارس‌جنوبی به جز یک فاز به اتمام رسیده است، در بنزین، گاز و گازوئیل به خودکفایی رسیده‌ایم که اینها ارمغانی است که این دولت برای دولت بعدی و حتی دولت‌های آینده به یادگار خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه دولت اقدام‌های بزرگی در حوزه نفت و گاز کشور انجام داده است، عنوان کرد: با تلاش دولت یازدهم و دوازدهم یادگارهای ارزشمندی برای ملت ایران و دولت آینده گذاشته است و دولت‌های آینده می‌توانند از برکات آن بهره‌برداری کنند.

رئیس‌جمهوری گفت: دولت آینده وقتی کار خود را آغاز می‌کند که پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

روحانی با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴.۷ میلیارد یورویی پروژه‌هایی که امروز در صنعت نفت افتتاح شد، افزود: این حجم از سرمایه‌گذاری کار بزرگی است که با تلاش دست‌اندرکاران و در شرایط تحریم به ثمر رسیده است. امروز در زمینه نفت و گاز در برابر مردم ایران شرمنده نیستیم و می‌توان به مردم گفت که در صنایع نفت و گاز و در عین حال میدان‌های مشترک نفت  گاز کارهای بزرگی در این دولت انجام شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی دولت برای ایجاد جهش سوم در حوزه پتروشیمی تصریح کرد: دولت جهش دوم را تا پایان این دوره در صنعت پتروشیمی به سرانجام می‌رساند و برای جهش سوم نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ارزش صادراتی آن به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد و تا پایان این دولت ۸ میلیارد دلار آن سرمایه‌گذاری می‌شود.

رئیس‌جمهوری با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از خام‌فروشی، عنوان کرد: در زمینه نفت و گاز با ساخت مجتمع‌های پتروشیمی اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام شده است و معتقدم که در زمینه همه معادن زیرزمینی باید این تحول انجام شود و به‌گونه‌ای نباشد که سنگ‌های ارزشمند کشور خام صادر و همان سنگ پس از فرآوری بار دیگر وارد کشور شود. امیدوارم در همه زمینه‌ها گام‌های مناسبی برداشته شود.

روحانی با بیان اینکه تا پایان سال افتتاح‌های مهمی در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود، گفت: همان‌طور که در آغاز سال به مردم وعده داده‌ایم که امسال سال افتتاح‌ها خواهد بود تا پایان سال روند افتتاح‌ها، ادامه می‌یابد و باوجود فشار و تحریم‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم، شاهد تحول در تولید کشور خواهیم بود.

(بازدید 3,063 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx