بی نظیر در خاورمیانه

تلویزیون نفت بررسی می کند

سخنرانی حسن منتظر تربتی، معاون وزیرنفت در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت

مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت گاز در خاورمیانه بی‌نظیر است

معاون وزیر نفت در امور گاز اظهار کرد: مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در ایران و خاورمیانه بی‌نظیر است.

حسن منتظرتربتی، امروز (دوشنبه، سوم شهریورماه) در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح‌های ملی وزارت نفت (طرح توسعه مرکز دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، آغاز عملیات بهره‌برداری از هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله ششم و نهم سراسری انتقال گاز و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز) ضمن گرامیداشت هفته دولت گفت: همکاران ما در مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز تصمیم می‌گیرند در هر پالایشگاه چقدر گاز تولید شود، از کدام خطوط منتقل شود و در کجا فشارافزایی شود و برای هر شهر و مصرف‌کننده چقدر گاز توزیع شود.

وی ادامه داد: برای انجام این کار مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در هر لحظه ۵۰ هزار داده عملیاتی را از سراسر پالایشگاه‌های کشور، خطوط انتقال، ایستگاه‌ها و نقاط صادراتی و وارداتی دریافت می‌کند و این اطلاعات هر سه ثانیه یک‌بار روزآمد می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: این حجم اطلاعات از طریق نرم‌افزارهای پیشرفته مدیریت می‌شود که شرکت ملی گاز برای همجواری این اطلاعات یک شبکه منحصربه‌فرد فیبر نوری اجرایی کرده و از شبکه‌های ماهواره‌ای هم استفاده می‌کند که اطلاعات را مستمر و مداوم دریافت کنیم.

تربتی اظهار کرد: در این مرکز هر لحظه همه عملیات پالایشگاه‌ها و شبکه خطوط برای تأمین گاز پایدار و مطمئن کنترل و پایش می‌شود و نرم‌افزارهای کاربردی در این مرکز برای پیش‌بینی مصرف گاز و دما طراحی شده است. نمونه شاهد آن برف سنگین سال ۹۸ در گیلان بود که با توجه به پیش‌بینی‌های مرکز کنترل، گاز را به محدوده  شمال کشور منتقل و ذخیره کردند و شاهد بودیم در روزهایی که همه جاده‌ها زیر برف رفته بود، بسیاری از هموطنان گیلانی اعلام کردند از گاز حتی برای تهیه آب شرب خود با گرم کردن برف اقدام کردند.

به گفته وی، مرکز مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ۲۴ ساعته شبکه گاز کشور و پایداری آن را کنترل می‌کند و هر اتفاقی در شبکه گاز بیفتد در این مرکز پایش می‌شود که در ایران و خاورمیانه بی‌نظیر است. افزون بر این مرکز در تهران، مرکزی پشتیبان دیسپچینگ عیناً در اصفهان است که پیش از این ۴۰۰ نقطه در کشور توسط آن پایش می‌شد و در طرح توسعه‌ای این عدد به ۹۰۰ نقطه رسید.

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین با اشاره به آغاز عملیات بهره‌برداری از هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله ششم و نهم سراسری انتقال گاز و پنج ایستگاه تقویت فشار گاز گفت: عبور خطوط لوله ششم و نهم سراسری  گاز کریدور غرب کشور سبب شده شاهد افت فشار گاز کردستان و کرمانشاه نباشیم و همبستگی بین کریدور مرکز و غرب ایجاد شود و استان‌های غربی کشور از دو مسیر گاز دریافت می‌کنند.

تربتی به اشاره به افزایش تولید گاز در پارس جنوبی و تأثیر آن بر شتاب‌بخشی به بهره‌برداری از خطوط لوله ششم و نهم سراسری انتقال گاز تصریح کرد: این کریدور، گاز را از عسلویه به میاندوآب می‌رساند و برنامه داریم در صورت توسعه صادرات گاز، این خط را از میاندوآب تا بازرگان ادامه دهیم.

(بازدید 2,146 بار, بازدیدهای امروز 1 )
0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
لطفاً دیدگاه خود را درباره این پست به اشتراک بگذاریدx